Premiär för nattbussen
- Det är ungdomsrådets idé, men bussen är till för alla. Oavsett ålder, säger Einar Nilsson, kanslisekreterare som håller i kontakterna med Skånetrafiken. Problemet är knappast nytt. Utan bil har det varit svårt att ta sig hem från Simrishamn efter att sista bussen gått. - Behovet av nattrafik blev uppenbart 1999 när Österlenfågeln började. Bussarna som lämnade Simrishamn sent på kvällarna var fullsatta, berättar Joakim Kjellsson vars företag Buss Persson kommer att ansvara för trafiken. När Ungdomsrådet i höstas kom med ett förslag om busstrafik på fredagkvällar beslutade kommunstyrelsen att göra ett försök. - Landsbygdens ungdomar hade inte samma möjlighet att delta i verksamheter på Ungdomens hus som Simrishamnsungdomarna. Man kan ju inte ens ta sig hem efter bion, menar Viktor Westerberg. Egentligen skulle trafiken kommit igång redan i januari, men det hela har försinkats. Midnattsbussen börjar alltså gå ikväll och fortsätter så varje fredagkväll maj månad ut. I juni, juli och augusti gör man ett uppehåll, eftersom verksamheten på Ungdomens hus Benka di tar sommarlov. I september tas trafiken upp och fortsätter året ut. Midnattsbussen består av två turer. En åt norr via Baskemölla, Gladsax, Östra Vemmerlöv, Rörum, Södra Mellby, Kivik, Vitemölle, Ravlunda, Vitaby och Sankt Olof. Och en åt söder via Brantevik, Skillinge, Östra Hoby, Borrby och Hammenhög. De som vill åka åt väster har redan Skåneexpressen att tillgå. Efter beställning avgår även denna buss vid midnatt från stationen. - Eftersom det är ett försök så kommer hållplatserna att anpassas efter behovet, förklarar Einar Nilsson. Att åka med midnattsbussen kostar lite mer än att åka buss på dagtid. Sex kronor utöver vanlig taxa. Därtill gäller inte barnrabatten. För kommunens del går hela kalaset på 40 000 kronor. Förhoppningen är att resandet är stort och att turen kan ingå i Skånetrafikens ordinarie trafik. Därför stannar bussen redan nu vid de ordinarie busshållplatserna.