Pris till Äppelmarknaden
Vid en ceremoni i Stockholm tog Äppelmarknadens ordförande Uno Levinsson emot priset av Lars-Olof Börjesson, styrelseledamot i Frukt & gröntfrämjandet, som förvaltar stipendiet. - Vi hade cirka 20 000 betalande besökare på Äppelmarknaden i fjor, och omsätter en miljon kronor, säger Uno Levinsson. Han framhåller att det är en grupp entusiaster som i femton år lagt ner ett stort arbete för att locka folk till Kivik sista helgen i september. Katarina Annerstedt-Heino på Frukt & gröntfrämjandet i Stockholm konstaterar att intresset för Äppelmarknaden växer för varje år. - Inte minst är vi svenskar varje höst nyfikna på vilket motiv den fantastiska äppeltavlan kommer att ha, säger hon. Äppelmarknaden har blivit en familjefest där man kan provsmaka, få sina äpplen sortbestämda och inte minst köpa nyskördade svenska äpplen både på marknaden och ute i odlingar. Allmänheten har också möjlighet att besöka Äppelrikets fruktpackeri och Kiviks musteri, där produktionen är i full gång. Äppelmarknaden startade på torget i Kivik 1988, med äppeltavla av Helge Lundström. Känd artist var Ernst Hugo Järegård, som följts av bland andra Rickard Wolff, Lill Lindfors, Ainbusk Singers, Roger Pontare och Tommy Körberg. - I alla år har vi haft ett ovärderligt stöd från Margaretha Hemne på Simrishamns turistbyrå, säger Uno Levinsson, som också pekar på det lyckade samarbetet med Cimbria Film. Det inleddes 1994, då marknaden flyttades ner i hamnen, där filmen Höst i paradiset spelades in. I år är det sista gången som Frukt & gröntfrämjandet delar ut priset, eftersom främjandet läggs ner. En ena ägaren, Sveriges Frukt- och grönsaksdistributörer (SFG), vill inte längre finansiera verksamheten. När Ica först hoppade av backade också övriga distributörer ur. Den andra ägarparten är Gröna näringens riksorganisation, GRO, som tyvärr inte har råd att på egen hand driva informationskampanjer för frukt och grönt. - Jag ser nedläggningen som en stor försvagning av marknaden, säger Lars-Olof Börjesson, vd för Äppelriket Österlen i Kivik och ledamot av Frukt & gröntfrämjandet. - Det finns ett stort behov av att informera om frukt och grönsaker, med tanke på att många svenskar har övervikt. Främjandet har informerat skolor och storhushåll om hur vi ska äta rätt. Tyvärr kan nedläggningen få långsiktiga konsekvenser för konsumenterna, tror Lars-Olof Börjesson, som beklagar att främjandet inte gick att rädda.