GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Sista patrullen på båten

Snart är det dags för KBV 202 att kasta loss för sista gången och lägga om kursen mot Norrland. Den nya besättningen är på plats för att lära känna fartyget. En tradition är på väg att ta slut i Simrishamn när hamnens stoltaste fartyg försvinner om ett par veckor.
Simrishamn • Publicerad 9 april 2014
Dennis Färnlund kommer att bli KBV 202 nya befälhavare. Han tror att fartyget kan komma till stor nytta i Norrland eftersom det är snabbt och modernt.
Dennis Färnlund kommer att bli KBV 202 nya befälhavare. Han tror att fartyget kan komma till stor nytta i Norrland eftersom det är snabbt och modernt.Foto: Foto: Mark Hanlon
Kenneth Olsson och Johanna Holmer tycker det känns vemodigt att lämna båten som de har trivts med och arbetat på under flera år.
Kenneth Olsson och Johanna Holmer tycker det känns vemodigt att lämna båten som de har trivts med och arbetat på under flera år.Foto: Foto: Mark Hanlon
Fram tills nu har Simrishamn vart hemmahamn för Kustbevakningens fartyg, om några veckor bär det av till Gävle som blir den nya hamnen.
Fram tills nu har Simrishamn vart hemmahamn för Kustbevakningens fartyg, om några veckor bär det av till Gävle som blir den nya hamnen.Foto: Foto: Mark Hanlon

– En epok går i graven, säger befälhavaren Kenneth Olsson. Simrishamn har en tradition av kustbevakning som går långt tillbaka i tiden.

Han har varit med hela tiden på KBV 202 sedan den sjösattes och togs i bruk av Kustbevakningen för tolv år sedan.

Att den snabba och uppskattade båten nu försvinner från Simrishamn tycker Kenneth Olsson är ledsamt. Kvar blir en mindre, äldre och obemannad båt.

– Men skriv inte att jag är bitter, säger han. Jag tycker att det är synd för KBV 202 ett bra fartyg som fyller sin funktion med närheten till Bornholmsgattet. Hon har varit en tillgång.

Beslutet ligger fast

Men Kustbevakningens beslut ligger fast. Protester och uppvaktningar från flera kommuner har inte bitit på ledningen i Karlskrona. Myndighetens omorganisation som innebär att KBV 202 och systerfartyget 201 flyttas till Norrland närmar sig.

De snabba fartygen anses komma väl till pass i Norrland där avstånden är stora även ute till havs.

– Här nere finns landets mest trafikerade farvatten. Man räknar med att omkring 50 000 fartyg passerar genom Bornholmsgattet varje år. För Öresund är siffran runt 30 000, berättar Kenneth Olsson.

När YA:s team tillfälligt mönstrar på håller den gamla och den nya besättningen från Norrland på att gå igenom hur oljeuppsamlingsaggregaten fungerar.

Stora länsar fälls ut på varje sida som påminner om håvar som i sin tur styr oljan mot ett tråg där vätskan borstas ner. Vid ett utsläpp har fartyget kapacitet att samla in 100 000 liter olja.

– Vi kör då sakta framåt och kan samla upp olja på från ett 30 meter brett område.

Spelade viktig roll

Vid den stora olyckan med Fu Shan Hai utanför Bornholm 2003 spelade KBV 202 en viktig roll.

Fartyget var på plats tidigt. Hade man fått bogsera haveristen mot grundare vatten tidigare hade konsekvenserna av olyckan kanske kunnat minska.

Danska myndigheter tackade först nej till erbjudandet från KBV 202. För att ändra sig ett par timmar senare. KBV 202 hann bogsera Fu Shan Hai 1,5 sjömil innan den sjönk till botten på 65 meters djup. Det sjunkna fartyget läckte sedan olja i ett par veckor.

Insatsen med Fu Shan Hai var en av Kustbevakningens största operationer någonsin och engagerade flera fartyg och flyg, även från Danmark och Tyskland.

– Den mesta oljan samlades upp ute till havs, förklarar Kenneth Olsson.

Johanna Holmer är kustbevakningsinspektör och rätt ny på KBV 202. Hon har trivts som fisken i vattnet och berättar att det är den bästa arbetsplatsen hon någonsin har varit på.

Tidigare har hon arbetat på Gotland och vid ledningscentralen i Karlskrona.

Oviss framtid

– Men nu är det sista patrullen ombord på KBV 202, säger hon. Det tänker man varje gång som något görs, som att hissa flaggan till exempel. Det känns ledsamt.

Hon vet inte säkert var hon jobbar i framtiden.

– Troligen Höllviken eller Malmö.

Besättningen från Norrland har varit nere i Simrishamn en vecka tidigare för att lära sig mer om båten. Befälhavaren Dennis Färnlund tror att KBV 202 kommer att bli en förstärkning.

– Vi är glada över att vi får en bra och modern båt. Nu får vi ett kombinerat övervaknings- och miljöskyddsfartyg.

I framtiden kommer Simrishamn att få ett mindre miljöskyddsfartyg som nu finns i Vänern. Det kommer att ligga vid kaj och bemannas från stationen Malmö inom två timmar vid en operation är det sagt.

Till havs kommer den nya stora KBV 003 att patrullera södra Östersjön med Karlskrona som hemmahamn.

Den 22 april är det tänkt att KBV 202 lämnar Simrishamn.

Taner Caliskan
Gert Ljungqvist
Så här jobbar Ystads Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.