Skillinge Marins avtal strider mot fullmmäktiges beslut
Det handlar om trollingboden och drivmedelsboden i småbåtshamnen som Skillinge Marin arrenderar. Samt avtalet om ersättning för en deltidstjänst.
Kommunfullmäktiges beslut innebär att småbåtshamnen ska drivas i kommunal regi under 2007 varefter man ska besluta i vilken form hamnen ska drivas 2008, som entreprenad eller i form av ett arrende.
Hjärnorna bakom avtalet med Skillinge Marin, hamnchef Jan Lundmark och samhällsbyggnadsnämndens ordförande Ulf Johansson (c) anser att avtalet inte alls strider mot fullmäktiges intentioner. Hamnen drivs kommunalt, blott bodarna är utarrenderade.
Kritikerna hävdar däremot att eftersom bodarna ingått i tidigare entreprenader så är även de en del av den drift som fullmäktige vill ha kommunal under 2007.
– Vårt syfte med avtalen var att kunna driva hamnen på ett bra sätt under förberedelserna inför upphandlingen 2008. Jag anser inte alls att det strider mot fullmäktiges beslut. Det står jag fast vid, säger Ulf Johansson.
– Avtalen med Skillinge Marin är ett nollsummespel och dessutom en möjlighet att kunna behålla Jan Ljunggren med alla hans kunskaper och kontakter. Det skulle bara var dumt att behöva sätta in någon ny person.
Och du anser inte att Skillinge Marin får ett försprång inför upphandlingen 2008?
– Inte alls. Tvärt om har företaget hjälpt oss, säger Ulf Johansson.
Kommunstyrelsen uppmanar samhällsbyggnadsnämnden att vidta åtgärder så att fullmäktiges beslut följs.
Tänkbara åtgärder är att avtalet med Skillinge Marin bryts eller att kommunfullmäktige ändrar sitt beslut.
– Jag får ta upp det här som ett extra ärende på samhällsbyggnadsnämnden på måndag, säger Ulf Johansson. Jag kommer att föreslå att nämnden går till kommunfullmäktige som får besluta hur vi ska göra.
Emma Lawesson
0414-289 96
emma.lawesson@allehandasyd.se