Uppsägning kan bädda för nytt avtal med Skillinge marin
Med all tänkbar tydlighet konstaterade kommunfullmäktige i måndagskväll att ingångna avtal strider mot kommunfullmäktiges beslut att hamnen ska drivas i kommunal regi under 2007.
Uppdraget till samhällsbyggnadsnämnden är att upphäva de tecknade avtalen.
Men fullmäktige beslöt i samma andetag att medge att försäljning av drivmedel och utrustning till trollingfiskare läggs ut på entreprenad under 2007. Det vill säga tvärt emot vad samma församling beslutade i december.
Uppdrag nummer två till samhällsbyggnadsnämnden blir alltså att "omgående handla upp entreprenaden i konkurrens".
– Att tidigarelägga upphandlingen är en stor utmaning för tillämpningen av lagen om offentlig upphandling. Och det är något som revisionen kommer att nagelfara, säger Staffan Ivarsson, ordförande i revisionen. Några problem att hinna handla upp på lagligt vis tror inte Christer Akej (m) att det blir.
– Finns viljan så måste det gå att ordna. Vi får konsultera Kommunförbundets jurister så vi verkligen gör rätt, säger Akej.
Hur kan då kommunfullmäktige ändra inställning till driftsform på tre månader?
– Min uppfattning är att man inte var riktigt medveten vid decemberbeslutet, säger Akej. Vi var så fokuserade på driften, inte på kringverksamheten. Jag ser ju nu att det inte kan vara någon kommunal angelägenhet att sälja bensin eller trollingutrustning. Christer Akej vill nu att man börja blicka framåt i hamnfrågan.
– Vi måste komma igång med diskussionen om vad vi vill med vår hamn. Upphandlingen av framtida drift ska ske 2008 och det är hög tid att börja tänka.
På fullmäktiges sammanträde lyftes även frågan om vem som bär ansvaret för att de nu upphävda avtalen tecknades. Akej svarade att han tyckte ansvarsfrågan skulle tas upp i ett annat sammanhang.
– Det är väl rätt att alla måste ta ansvar för sina handlingar. Men det är inte heller bra att skapa ett klimat där tjänstemän och politiker är rädda.
Nu var det ju en politiker som felat?
– Det var tjänstemän som satte sina namn på avtalen. Jag tycker nog de också har ett ansvar tillsammans med politikern.
– Ansvarsfrågan får blir en sak för revisionen att lyfta.
Har du fortfarande förtroende för Ulf Johansson, ordförande i samhällsbyggnadsnämnden?
– Ja, det har jag. Man måste få lov att göra fel. Jag vill ge honom kredit för att han varit rak. Han har tagit på sig allt ansvar.
I ett brev till kommunstyrelsen vill revisionen ha svar på en rad frågor om den resa till Göteborg som bland andra Christer Akej och Ulf Johansson gjorde tillsammans med Skillinge marin. En resa som gjordes två veckor före avtalen med Skillinge marin tecknades.
– Det är beklämmande. Jag känner mig misstänkliggjord, säger Akej. – Jag ska vara en ambassadör för kommunen, men nu insinueras det att jag inte klarar av det. Det är kränkande att man låter påskina att jag skulle ha dåligt omdöme.
– Jag hade förstått om jag fått kritik om jag inte gripit halmstrået. Vi åkte ju för att medverka till att Volvo Penta skulle etablera sig i Simrishamn. Vi hade den långsiktiga lösningen för hamnen framför ögonen. Inte hur vi ska sköta hamnen 2007. Det konceptet diskuterade överhuvud taget inte under resan.
Emma Lawesson
0414-289 96
emma.lawesson@allehandasyd.se