Borttaget övergångsställe oroar
Men Nicolina Czernyson vet inte vad hon ska göra av listorna. - Jag vet inte vart jag ska skicka dem. Vägverket och kommunen hänvisar bara till varandra, säger hon. Den stora vägen förbi Lövestad är hårt trafikerad. Bilarna kör fort och tvingas ofta trängas med tunga lastbilar. Nere vid skolan i Lövestad by är hastighetsbegränsningen 50 kilometer i timmen men en bit längre norrut är det 70. Bland annat vid det ställe där barn och vuxna korsar vägen för att komma till badet och idrottsplatsen, eller för att ta en promenad i den fina naturen. Tidigare fanns det ett övergångsställe i korsningen men för snart ett år sedan beslutade Vägverket att ta bort detta med motiveringen att man inte bör ha övergångsställen på 70-sträckor. Men efter att Vägverket pratat med oroliga boende som inte ville mista övergångsstället kontaktade man kommunen med ett önskemål om att utöka det tättbebyggda området i byn. Gjorde man det skulle hastigheten kunna sänkas till 50 och övergångsstället vara kvar. Kommunen ville dock annat. Teknik- och fastighetsnämndens arbetsutskott ansåg att man kunde höja trafiksäkerheten på andra sätt än att flytta tätortsgränsen. - Vägverket vill utvidga gränsen för att vi ska ta över ansvaret för trafiksäkerhetsåtgärder, men det medföljer en massa kostnader för kommunen, säger Thomas Quist (m), ordförande i teknik- och fastighetsnämnden. Enligt Quist finns det inget som säger att inte Vägverket kan sänka hastigheten och bibehålla övergångsstället utan att tätortsgränsen flyttas. Övergångsstället togs bort i september, men några trafiksäkerhetshöjande åtgärder som ersätter det har inte vidtagits. Nicolina Czernyson och grannen Petra Munge som kom på idén med protestlistorna börjar tappa tålamodet. De är rädda för att deras och andras barn ska råka illa ut och vågar absolut inte släppa iväg dem ensamma till badet och idrottsplatsen. - Nej, vi måste följa med dem. Om det funnits ett övergångsställe där hade de kunnat ta fotbollen på cykeln och själva cyklat ner, säger Petra Munge. Båda tycker att en 50-gräns hela vägen förbi korsningen hade varit idealiskt. Något som de tror hade lockat fler att flytta till Lövestad. - Det man först kollar upp innan man flyttar till ett ställe är ifall det finns en bra skola. Sen kollar man ifall det finns aktiviteter för barnen och en trygg miljö för dem, säger Petra Munge. Hon och Nicolina Czernyson har nästan gett upp hoppet om att några trafiksäkerhetshöjande åtgärder ska komma till stånd på det ställe där övergångsstället tidigare fanns. Och de är besvikna över Vägverkets och kommunens agerande. - Båda tycker att korsningen är en säkerhetsrisk, men ändå gör de ingenting, säger Nicolina Czernyson. Thomas Quist menar att trafiksäkerheten på vägen är Vägverkets ansvar, men han uppmanar ändå de berörda Lövestadborna att ta kontakt med kommunen för att diskutera vilka åtgärder som kan vidtas. Han håller med om att trafiksäkerheten vid korsningen inte är vad den borde vara och att åtgärder är på sin plats. - Man kan exempelvis göra som nere vid skolan, sänka hastigheten och göra vägen smalare, säger han.