Elever hjälper varandra att nå långt
Tidigare år har eleverna i årskurs 9 varit funktionärer när de yngre barnen tävlat i friidrott. Men i år har Färsingaskolan beslutat sig för att göra niorna än mer delaktiga.
De ska lära sig ledarskap och har nu fått ta reda på mer om fyra friidrottsgrenar för att hjälpa eleverna i femman och sexan att bli bättre inför årets tävling.
– De har tagit reda på hur tränar inför tävlingen, bra övningar att värma upp med och så går de igenom tekniken för varje gren, berättar Josefine Ovesson Lennartsson, lärare för de yngre barnen.
Hon ser att mötet mellan eleverna på idrottsplatsen även ger positiva effekter under skoltid.
– Det ger en trygghet även på skolan.
Liam Hanström går i nian och är en av ledarna för längdhoppet. Han säger att det hänt att någon av de yngre eleverna kommit fram på skolan och hälsat efter ett friidrottspass.
– Det har varit kul att lära ut och barnen lyssnar till det vi säger.
Och resultatet har inte låtit vänta på sig.
– Jag har blivit bättre på längdhopp. Jag hoppade inte så bra tidigare men nu sätter jag ner ett ben när jag ska hoppa, förut gjorde jag det mer jämfota, säger Alex Wu.
Mattias Sanda håller med och tycker just längdhopp är den roligaste grenen.
– Här satsar man allt man har och hoppar så långt man kan.
Övriga grenar är 60 meter löpning, höjdhopp och kula.
På den senare stationen visar Samuel Bengtsson, Marika Agnesson och Filip Henriksson hur eleverna ska få till en så bra stöt som möjligt.
– Vi hade en vecka på oss att göra research så jag tittade på internet och kollade youtube-klipp. Tog reda på vilka skaderisker som finns och hur det går att förebygga skador, berättar Samuel Bengtsson.
Han är också med i skolidrottsföreningen på Färsinga.
– Det gör att jag är van att leda barn i olika aktiviteter.
Och letandet efter kunskap om de skiftande disciplinerna har naturligtvis även gjort niorna bättre i respektive gren.
– Jag har själv stött två meter längre nu än jag gjort tidigare, säger Marika Agnesson.