Familjens resa blev en mardröm
Familjen ansåg att resan inte motsvarat vad som avtalats mellan dem och bussbolaget och klagade till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) som nu beslutat att reseföretaget ska betala 2 500 kronor till familjen.
Vollsjöfamiljen klagade på störningar från andra gäster och på dålig service avseende städning och tvättning. Själva bussresan fyllde inte heller familjens förväntningar avseende mat och luftkonditionering. Enligt familjens brev till ARN mådde många resenärer dåligt och fick andningsbesvär av den bristfälliga luftkonditioneringen. Illamåendet blev inte bättre av att det, enligt familjen, knappt serverades någon mat under bussresan som gick genom hela Spanien och halva Frankrike med öppna takluckor.
Familjen begärde 6 000 kronor i ersättning, resan kostade 16 700 kronor.
Resebolaget håller med om att städningen varit bristfällig, men att ingen annan av dem som reste samtidigt sänt in någon reklamation. Företaget erkänner också att luftkonditioneringen på bussen inte fungerade som den skulle, men felet varade inte under så lång tid som familjen påstår.
Företaget anser att familjen överdramatiserat historien. Man har dock gått med på att betala 2 000 kronor till familjen. Efter ARN:s beslut måste resebolaget alltså betala ytterligare 500 kronor.
Andreas Mårtensson