Förstudie om banan snart klar
Sjöbopolitiker har haft olika åsikter om var den framtida järnvägsstationen borde ligga. Kristdemokraterna och Sjöbopartiet hade till exempel gärna sett den söder om Sjöbo. Det är en åsikt som inte får stöd hos Länsstyrelsen, som skriver att de inte ser några skäl att välja ett stationsläge utanför centrum.
När det gäller frågan om Fyledalen instämmer länsstyrelsen i förstudiens uppfattning att Simrishamnsbanan inte är beroende av en sträckning genom dalen.
Men i yttrandet konstateras att det är omöjligt att anlägga Simrishamnsbanan utan att passera det känsliga Natura 2000-området kring Klingavälsån och Vombs fure.
– Vi måste igenom där. Det finns inga andra alternativ. Ett sätt kan vara att lägga sig nära riksvägen, och det har ju gått järnväg där i området förr, säger Thomas Wellander.
Måste kompletteras
Länsstyrelsen menar också att förstudien måste kompletteras med argument som pekar på nyttan med just en tågsträckning över Skåne i förhållande till andra lösningar, som till exempel utökad busstrafik.
–Det är frågor som hela tiden varit uppe under arbetet med förstudien säger biträdande projektledare Thomas Wellander på Trafikverket.
– Men det är tidsaspekterna och tidsvinsterna som är det intressanta med Simrishamnsbanan, att banan möter upp mot de mål som finns om regionförstoring.
Om Simrishamnsbanan skulle bli verklighet kommer restiden mellan Malmö och Sjöbo bli ungefär en halvtimme. Att resa mellan Malmö och Simrishamn skulle ta ungefär en timme. Och det är alltså detta mål som Trafikverket menar är den viktiga vinsten jämfört med nyttan med till exempel utökad busstrafik.
– Länsstyrelsens yttrande var lite försenad och det har också arbetet med förstudien blivit, men nu är den i varje fall klar om några veckor, säger Thomas Wellander.
När förstudien är klar kommer järnvägsutredningen ta vid. Syftet med den är att konkret definiera var framtida stråk och sträckning för järnvägen ska läggas, så att kommunerna i detalj vet vilka områden som kommer bli aktuella.
Inga pengar finns
Järnvägsutredningen kommer ta god tid på sig, kanske tre år.
– Som läget är nu är det inte aktuellt att börja bygga järnvägen ändå, det finns inte pengar till det. Men trycket från politiker och andra är ju stort om att det ska förändras, avslutar Thomas Wellander.