Annons

Heide klurar ut vad felet är

Klurighet, vilja och en förmåga att möta kunderna och deras önskningar. Det är några av de saker som bidrog till att Heide Persson nyligen utsågs till Årets anställd 2010. Men så har han också 40 års erfarenhet av jobbet som mekaniker på Bil-Bengtsson.
Sjöbo • Publicerad 7 oktober 2010
Åtskilliga Volvoägare har under åren fått sin bil reparerad av Heide Persson. Nu har han även utsetts till Årets anställd i Sjöbo 2010.
Åtskilliga Volvoägare har under åren fått sin bil reparerad av Heide Persson. Nu har han även utsetts till Årets anställd i Sjöbo 2010.Foto: 

– Jag försöker vara den jag var innan, säger han som svar på frågan hur han firat utmärkelsen.

Men Heide Persson medger att det var en stor sak att få priset.

Annons

– Det var kul och tog lite tid att komma över.

I juni 1970 påbörjade han sin anställning hos Bil-Bengtsson. Sedan dess har han varit firman trogen.

Åtskilliga bilar har passerat under hans granskande ögon. Men det händer fortfarande att han får in bilar med fel han inte varit med om förut.

– Det svåraste att åtgärda är nog oljud. Det kan vara svårt att hitta vad ljudet beror på. Problemet kan finnas framme i bilen men ljudet hörs bakifrån eftersom det följer karossen.

Största fördelen med arbetet tycker han är att det är omväxlande.

– Jag vet inte vad jag råkar ut för under dagen när jag går till jobbet.

Utvecklingen under de fyra decennier han jobbat har varit stor. Framför allt när det gäller bilarnas motorer.

Nu är det datorer som gäller och det är inte lika lätt att skruva sig fram till en lösning längre.

– Är det stora saker får vi numer kontakta ingenjörer i Göteborg.

Att det blir just storstaden på västkusten beror på att Volvo är ett av de märken som företaget för.

Annons

Förutom jobbet på Bil-Bengtsson är Heide Persson även hobbybonde.

– Jag odlar lite vete och maltkorn. Dessutom har jag grisar.

Faktiskt är det ibland just när han arbetar med lantbruket som han löser problemet med en bil som kommit in under dagen.

– Det sista jag gör innan jag går hem är att titta på kopplingsschemat. Sen kan jag gå i stallet och tänka på vad felet kan bero på och hur det ska lösas.

Under årens lopp har arbetsuppgifterna skiftat en del men just nu ägnar han sin tid mestadels åt felsökning.

Även om tidspressen generellt ökat med åren är det en uppgift som inte går att skynda på allt för mycket.

– Jag är inte färdig förrän felet hittats. Hellre att arbetet tar lite tid och det blir bra än att jag slarvar.

Priset Årets anställd 2010 utsågs av Företagarna, LRF och Sjöbo kommun.

Under våren och sommaren hade allmänheten möjlighet att nominera kandidater.

Det är andra gången priset delas ut.

Matz Jönsson matz.jonsson@allehandasyd.se
Matz Jönsson
Så här jobbar Ystads Allehanda med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons