Annons

Många åttor i Sjöbo utan betyg i kärnämnen

43 procent av åttondeklassarna på Sandbäcksskolan fick inget betyg i matematik vid höstterminens slut. Även på andra skolor är saknade betyg i kärnämnena en källa till oro.
Sjöbo • Publicerad 25 januari 2007

Fler än fyra av tio av årets åttondeklassare på Sandbäcksskolan klarade inte målen i matematik och slutade höstterminen utan betyg i ämnet. Rektorn Lars Falk ser allvarligt på resultaten även om det statistiska underlaget är begränsat.

– Även om matten även i vanliga fall är det ämne som det brukar vara mest problem med så är det här exceptionellt, säger Lars Falk, rektor i område Sjöbo Väster.

Annons

Enligt Lars Falk vore omkring 15 procent en mera normal siffra för en kommun som Sjöbo. För några elever finns det också många andra problem som gör att det kan vara svårt att nå målen. Men det förklarar bara en del, anser Lars Falk. – När det gäller pojkarna kan det spela in att Sjöbo är en ort där det inte finns någon stark tradition bland unga män att gå vidare till högre studier, säger Lars Falk.

Han tror han heller att det är så enkelt som att elevers attityder, att det är mer eller mindre fräckt att inte bry sig om skolan, skulle räcka som förklaring.

– Det är nog oftare en attityd man tar till för att skydda sig när det inte gått som man ville, säger Lars Falk.

Redan i höstas satte skolan in åtgärder. En extra NO-lärare har anställts och helst ska åttorna alltid ha två lärare när det är matte.

– Det gäller att få en tydligare struktur, få eleverna att förstå målen , och kunna ge enskild hjälp. Och det gäller att knyta målen till vad man vill i livet, till exempel den gymnasieutbildning man vill gå, säger Lars Falk.

På frågan om det skulle vara bra med betyg tidigare än i åttan svarar han:

– Det finns inte sant eller falskt. Men personligen tror jag att det hade varit bra – framför allt för föräldrarna. Ibland tycker man att man varit väldigt tydlig i samtalen men ändå har det man sagt inte blivit uppfattat på det sätt man tror. Även på Emanuelskolan saknar många elever betyg i ett eller flera av kärnämnena.

39 procent har inte fått betyg i engelska. 35 procent fick inte godkänt i matematik och för svenska är siffran drygt 31 procent.

– Spontant känner jag att det alltid är något att ta på fullaste allvar att elever inte når upp till målen, säger Eva Månsson, tillförordnad rektor för Sjöbo Centrum.

På Emanuelskolan planerar man inte att ta in någon extra personal med anledning av åttondeklassarnas betyg.

Annons

– Vi får disponera om i de resurser vi har. Och i undervisningsgrupperna får vi lägga extra vikt på att arbeta för att främja att eleverna når målen. På Färsinga Lärcentrum var det fler åttor som fick icke godkänt i matematik i år jämfört med året innan – 20 procent höstterminen 2006 jämfört med 15 procent 2005.

När det gäller svenska och engelska har andelen elever som klarat målen däremot ökat något på Färsinga.

– Vi jobbar med att få igång måldiskussionerna så tidigt som möjligt, säger Anne-Christine Kullgren, tillförordnad rektor.

Både hon, rektorn Egon Nylin och elevhälsoansvariga Jeanette Johansson-Ånmark tror att det hade funnits fördelar med betyg tidigare under skoltiden.

– Elever förstår inte alltid riktigt vad vi menar med målen. Och det är inte så lyckat att de får sitt första betyg mitt i pubertetens hormonstormar, de har ofta mycket med sig själv då, säger Jeanette Johansson-Ånmark.

Det är också viktigt hur man uttrycker sig, menar hon.

– "Inte godkänd" är "ännu inte godkänd"!

Ulrika Wangel

0416-192 14

ulrika.wangel@allehandasyd.se

SAXO
Så här jobbar Ystads Allehanda med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons