Annons

Mataffären i Blentarp växer och blir Hemköp – siktar på 50 miljoner i omsättning

Tempo i Blentarp växer och blir Hemköp. På tisdagen möttes kunderna i byn av den nyuppsatta skylten.
– Att vi kan ha Hemköp i lilla Blentarp är en stor sak – det är tack vare kunderna, säger Jeanett Gerdin.
Blentarp • Publicerad 1 oktober 2024
Sara Cederhamre, Tobias Falk, Lasse Gerdin, Cajsa Fridh och Annika Sjödin byter ny från Tempo till Hemköp, det näst största butikskonceptet efter Willys inom Axfood.
Sara Cederhamre, Tobias Falk, Lasse Gerdin, Cajsa Fridh och Annika Sjödin byter ny från Tempo till Hemköp, det näst största butikskonceptet efter Willys inom Axfood.Foto: Mark Nordvall Hanlon

För 17 år sedan tog hon och hennes man Lasse Gerdin över butiken i Blentarp som hade gått i konkurs. Den var då sliten och omsatte cirka 3,5 miljoner kronor om året.

Omsättningen har sedan dess ökat med 10 procent om året och passerade förra året 40-miljonersstrecket. Nästa mål är 50 miljoner kronor.

Annons

– Det blir förhoppningsvis redan nästa år, säger butikschefen Tobias Falk.

Tempo i Blentarp har blivit Hemköp. På tisdagen satt den nya loggan på plats.
Tempo i Blentarp har blivit Hemköp. På tisdagen satt den nya loggan på plats.Foto: Privat

Bytet från Axfoods mindre butik Tempo till den större Hemköp skedde på tisdagen. Det firas lite hela veckan, men det stora högtidlighållandet sker på lördag.

Förutom namnbytet möts Hemköpskunderna av ett större sortiment och lägre priser, enligt Tobias Falk. Genom att ha en större butik får ägarna lägre inköpspriser.

– Det betyder att vi kan ha lägre priser ut till kunderna. Vi kommer också att ha en kundklubb där man får bonus, fler extrapriser och en tidning. Det blir dessutom fler kampanjer – vi blir snäppet bättre, säger han.

Det utökade sortimentet omfattar ett antal varugrupper. Det blir också lite mer ekologiskt och veckans färska fisk, berättar Tobias Falk.

”Vi hoppas nu få ännu fler kunder från närliggande orter.”
Tobias Falk

Butiken har redan många kunder utanför Blentarp med sina drygt 2 000 invånare.

– Vi hoppas nu få ännu fler kunder från närliggande orter, säger han.

Jeanett Gerdin betonar kundernas betydelse:

– Stödet i byn gör att vi har kunnat ha butiken och utveckla den. Det är kul att en butik kan växa på landsorten, det är viktigt även i andra avseenden för byn, säger hon.

När hon och hennes man tog över var mataffären till en början ett fritidsprojekt – som snart växte till heltid. Nu jobbar två av barnen i butiken som har 17 anställda. Det förhållandevis mycket personal i en butik av här den storleken.

Annons

– Kunderna är viktigast och då ska personal finnas där. Vi har alltid haft mer personal än normen, säger Jeanett Gerdin.

Utifrån ser mataffären i Blentarp inte så stor ut, men inuti är den på 500 kvadratmeter.
Utifrån ser mataffären i Blentarp inte så stor ut, men inuti är den på 500 kvadratmeter.Foto: Privat

För två år sedan gjorde hon och Lasse Gerdin en större investering i affärena som byggdes ut till 500 kvadratmeter. Den fick då också ny inredning, belysning och nya kylar och frysar.

I fjor utsågs butiken till Årets Tempobutik. Motiveringen till att den vann av 130 Tempobutiker i landet var bland annat: ”fantastisk personal som sprider glädje”, ”efterlängtad ombyggnad”, och kunder som ger ”mer än godkänt”.

Helena WennströmSkicka e-post
Så här jobbar Ystads Allehanda med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons