Montessori fyller 100 – firar i Lövestad
I dag är det kö till skolans 50 platser och i Lövestad börjar alltfler få upp ögonen för Maria Montessoris tankar.
Lördagen den 20 januari är det 100 år sedan den italienska barnläkaren startade sin skola i Rom – och det ska firas i Lövestad.
Här började alltsammans 1990 när en förskola med Montessoripedagogik öppnade; Tjädern. Den blev snabbt populär, och många föräldrar önskade en liknande pedagogik i skolan.
När skolan, Fyrkappan, väl slog upp sina portar innebar det en skjuts även för förskolan.
– Nu kan man ju ha sina barn inom Montessori från ett till tolv års ålder i Löve-stad, säger Monica Dahlberg, som arbetar på Tjädern, där det nu finns barn i kö från både andra kommuner och andra förskolor. En del av de barn som börjar på Fyrkappan vid sex års ålder har gått påTjädern, andra inte.
– Men även de som inte gått på Montessori innan, kommer snabbt in i vårt sätt att arbeta, säger Sofia Cederblad, som är Montessorilärare och rektor på Fyrkappan.
När Maria Montessori startade sin skolan i Rom för 100 år sedan, hade hon utvecklat särskilda läro-material som fungerade för handikappade barn – barn som ansågs "olärbara" på den tiden.
– Hon tänkte att de materalen också måste fungera för andra barn, och när hon startade sin skola iakttog hon barnen noggrant - och utvecklade sin pedagogik efter sina iakttagelser, berättar Sofia Cederblad. Montessorimaterialen har blivit populära i många skolor.
– Men för oss ingår materialet i ett helhetstänkande, säger Monica Dahlberg.
– Helheten är viktig inom Montessori. Exempelvis går vi alltid från det stora till det lilla – vi börjar studera universum och hamnar till slut i vårt eget lilla samhälle, för att barnen känna att de ingår i en helhet, säger Sofia Cederblad.
Maria Montessoris grundtanke var att sätta barnet i centrum, att barnet skulle få "hjälp att göra det själv".
– Mycket handlar om att fånga barnets intresse när intresset finns där, säger Monica Dahlberg.
Lusten att lära sig skriva och läsa är till exempel ofta stort i fyraårsåldern, och då får barnen prova det i förskolan.
– Vi vill hjälpa barnen att hitta sin egen koncentration, sitt eget fokus, säger Monica Dahlberg.
– Sedan har vi pedagoger en ganska undanskymd roll när barnet arbetar. Då ska man inte störa koncentrationen, säger Sofia Cederblad. På skolan ger lärarna ibland föreläsningar inom olika ämnen för ett tiotal elever i taget. Den övriga tiden arbetar eleverna ålders-integrerat efter sin egen tvåveckorsplanering, med det ämne de själva väljer just då.
– På så sätt blir det ingen tävling mellan eleverna, alla jobbar med olika saker, säger Sofia Cederblad. På Montessoriskolan finns det heller inga klass-uppsättningar av material.
– Man får vänta på sin tur – eller samarbeta, förklarar Sofia Cederblad.
När Montessori-jubileet firas världen över på lördag håller både Fyrkappan och Tjädern öppet hus mellan klockan tio och tolv.
– Allmänheten är välkommen. Det vore roligt om det kom äldre Lövestadsbor som själva har gått i den här skolan, säger Sofia Cederblad.
Britt Risberg
0416-192 11
britt.risberg@allehandasyd.se