Rekordår för etikettjätte
2001 blev något av ett rekordår för etikettföretaget Nordvalls i Sjöbo. Företagsledningen talar om "det bästa året i företagets historia" och vässar nu klorna för att ta nya marknadsandelar. Omsättningen ökade från 130 miljoner år 2000 till 138 miljoner i fjor. En budgeterad vinst på 10 miljoner ökade till 12,5 miljoner. - Vår omsättningsökning gör att vi hamnar på ett snitt som är bättre än vad branschen i övrigt kan visa upp och det är vi väldigt stolta över, säger Leif Bågesjö, vd på företaget. Vinsten betydde att Nordvalls kunde dela ut 12000 kronor per man till de av företagets anställda som är berättigade att ingå i vinstdelningssystemet. - Totalt delade vi ut 1,3 miljoner i vinstdelningssystemet, säger Leif Bågesjö. Förklaringen till framgången är enligt Bågesjö att företaget är både flexibelt och komplett. Man klarar själv hela processen ?från ax till limpa?, från kundförfrågan till leverans av färdiga etiketter. Företaget har 95 anställda och är därmed kommunens andra största privata arbetsgivare efter Eiser. Man tillverkar alla typer av självhäftande etiketter, från kvalificerade flerfärgsetiketter till otryckta etiketter för vidareförädling. Företaget vill höja statusen på etiketterna genom att marknadsföra dem under fyra registrerade varumärken, Digikett, Multikett, Infokett och Colorkett. - Man säger ofta lite vanvördigt ?klisterlappar? om etiketter och det vill vi förändra eftersom det är en ganska komplicerad produkt att tillverka, säger Leif Bågesjö. Nordvalls producerar etiketter till stora kunder inom läkemedelsindustrin, livsmedelsindustrin och den kemisk-tekniska industrin. - Vi har ett 20 tal tryckpressar och det är vi nog ganska ensamma om. Det kan låta som skryt men jag vill nog hävda att vi är ett av de bästa tryckerierna i Sverige i vår bransch, säger Leif Bågesjö. De gångna två åren har man investerat cirka 20 miljoner i nya pressar och ny prepress-utrustning. På prepressavdelningen sker all sättning och tillverkning av de plåtar och klichéer som sedan monteras i tryckpressarna. Den stora efterfrågan på etiketter förklarar Leif Bågesjö med att en färgglad etikett på en vara kan vara det som drar till sig kundens uppmärksamhet och fäller avgörandet om kunden skall köpa varan eller ej. De 20 tryckpressarna står på en golvyta på 8000 kvadratmeter i ganska nya lokaler på Planteringsgatan. Och varenda pinal är betald. - Det betyder att de 12,5 miljonerna i vinst kan använda till att investera i den allra senaste tekniken. Vår ambition är att ligga i framkanten så att vi växer och tar marknadsandelar. Bågesjö utesluter inte personalförstärkningar, men det blir i så fall inte inom den närmaste framtiden. Istället räknar man med att klara den ökade efterfrågan genom effektiviseringar, som en följd av investeringarna i ny teknik. - Etiketter sitter snart sagt överallt. Det gör att vi ser ljust på framtiden, avslutar Leif Bågesjö.