Annons

Rektor efterlyser framtidsvision för Östra Färs

– Jag skulle vilja att politikerna såg Lövestads skola i ett större perspektiv. Vad vill man erbjuda barn och unga i det här området? Hur ska skolan se ut i framtiden och vad ska det finnas för fritidsaktiviteter?
Sjöbo • Publicerad 27 januari 2007
Lövestads skola är byggd på 1950-talet, med klassrum som ligger på rad i en lång korridor. Några grupprum finns inte, i stället används kapprummen som provisoriska studieplatser för arbete i mindre grupper. BILD: SPRISSE NILSSON
Lövestads skola är byggd på 1950-talet, med klassrum som ligger på rad i en lång korridor. Några grupprum finns inte, i stället används kapprummen som provisoriska studieplatser för arbete i mindre grupper. BILD: SPRISSE NILSSONFoto: 
Långa korridorer med klassrum på rad - så byggdes skolorna på 1950-talet. För den nya pedagogiken passar skolan sämre.
Långa korridorer med klassrum på rad - så byggdes skolorna på 1950-talet. För den nya pedagogiken passar skolan sämre.Foto: 
"Lövestads skola har stora möjligheter och en fantastisk utemiljö" säger tillförordnade rektorn Elisabeth Hammarqvist Arlefalk, som gärna vill göra Lövestads skola till ett centrum i bygden, både för barn och vuxna, på dagar och kvällar. BILD: SPRISSE NILSSON
"Lövestads skola har stora möjligheter och en fantastisk utemiljö" säger tillförordnade rektorn Elisabeth Hammarqvist Arlefalk, som gärna vill göra Lövestads skola till ett centrum i bygden, både för barn och vuxna, på dagar och kvällar. BILD: SPRISSE NILSSONFoto: 

Det säger Elisabeth Hammarqvist Arlefalk, tillförordnad rektor i östra Färs. Hon välkomnar att en ombyggnad av köket nu börjar planeras, men menar att det behövs ett helhetsgrepp om skolan och dess lokaler.

Lövestads skola är ursprungligen byggd på 1950-talet, med långa korridorer och stora klassrum. Den är inte anpassad för den nya pedagogiken, och den är trång.

Annons

Elisabeth Hammarqvist Arlefalk drömmer om en skola där lokalerna inte är ett hinder för det nya arbetssättet, en skola som kan bli ett centrum i Lövestad, för både vuxna, barn och ungdomar, på både dagar och kvällar. Biblioteket har redan flyttat in, men fritidsgården ligger fortfarande på Kommungården och två förskolor har av utrymmesbrist placerats på annat håll i byn.

– Utemiljön här är fantastisk, den skulle man kunna vidareutveckla. Släpp loss oss här i östra Färs, så kan vi komma med förslag hur skolan kan byggas om...

Lövestads skola rymmer i dag 165 elever och 33 förskolebarn. Mycket av undervisningen bedrivs i åldersblandade grupper och man arbetar efter Kunskapsstadens ideal med mentorsgrupper, individuella utvecklingsplaner (IUP), arbetslag och flexibelt lärande. – Vi gillar den pedagogiska idén, och den faller inte med lokalerna. Pedagogerna gör så gott de kan inom de ramar vi har. Men lokalerna hindrar oss att genomföra pedagogiken fullt ut.

Flexibelt lärande innebär att alla elever ska få studera i en miljö som passar dem: i en omgivning som sjuder av aktivitet, i en mindre stillsam grupp eller helt individuellt. – Det är svårt att genomföra när det enda som pedagogerna har tillgång är det stora klassrummet, säger Elisabeth Arlefalk Hammarqvist.

Skoleleverna är uppdelade i två spår. Det ena, Lövestadsspåret, håller till i den äldsta delen av skolan, där de stora klassrummen avlöser varandra i en lång korridor. För att ordna en form av grupprum har man inrättat arbetsplatser i kapprummen. En bänk med en dator är uppställd framför fönstret, och stolarna får ställas uppe på borden när de inte används – så att eleverna kan komma åt kläderna i kapprummet...

Det andra spåret, Vanstadsspåret, håller till i idrottshuset. Där finns inte heller några grupprum.

– Det är trångt överallt, konstaterar Elisabeth HammarqvistArlefalk.

Tidigare trodde hon att sexorna skulle flyttas till Sjöbo till hösten. Nu blir det inte så, politikerna har beslutat utreda frågan närmare och sexorna ska gå kvar i Lövestad respektive Vollsjö åtminstone ett år till. – Det hade löst en del av våra lokalproblem om sexorna hade flyttat. Dessutom underlättar det bland annat vid språkvalen att man organiserar sig F-5 och 6-9. Vi har svårigheter med att få behöriga lärare.

Att organisera undervisningen i lämpliga grupper, exempelvis F-5 och 6-9, tycker Elisabeth Hammarqvist Arlefalk är en uppgift som ligger i det professionella uppdraget för rektorer och pedagoger.

– Politikerna ska inte ge sig in i "hur"-frågorna, menar hon.

Annons

I stället borde politikerna ge ramarna – och se till att skolorna har de lokaler som krävs för att Kunskapsstaden ska kunna genomföras, menar Elisabeth Hammarqvist Arlefalk.

Britt Risberg

0416-192 11

britt.risberg@allehandasyd.se

SAXO
Så här jobbar Ystads Allehanda med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons