Annons

Skärmstopp på förskolan minskar stressen för alla – föräldrarna positiva

Instagramkontot är stängt, barnen har inga Ipads och bredbandet är urkopplat.
Det råder skärmstopp på förskolan Tjädern.
– Det blir betydligt mindre stress, säger Monica Dahlberg som driver förskolan.
Lövestad • Publicerad 17 september 2024
Här bakas det och lagas mat på förskolan Tjädern i Lövestad. Edith Andersson, Lyra Dunerfeldt, Leo Reimers och Joni Almqvist har tårtan i förgrunden.Foto: Mark Nordvall Hanlon

Mitt i den intensiva debatten om skärmtid för barn beslutade Montessoriförskolan Tjädern att helt enkelt ta bort den. Det blev för mycket, berättar Monica Dahlberg. Sedan i sommar arbetar förskolan ungefär som före mobiltelefonernas intåg.

– Nu har vi mycket mer tid för barnen, säger hon.

Annons

– Mobiler kommer tids nog ändå in i barnens liv. De behöver inte finnas i deras vardag på förskolan, de klarar sig bra ändå. Vi är här för att lära, umgås och och ha en rolig dag.

Monica Dahlberg har arbetat i 28 år på Tjädern. Sedan skärmstoppet infördes har förskolan gått tillbaka till mer ”gammeldags” arbetsmetoder – och responsen har bara varit positiv.Foto: Mark Nordvall Hanlon

Tjädern började, liksom andra förskolor, att arbeta digitalt när digitalisering infördes i läroplanen. En del var ett låst Instagramkonto för vårdnadshavarna, där minst en bild lades ut varje dag. För ett par veckor sedan lades det ner.

Det har minskat stressen för personalen, som sammantaget lade ner rätt mycket tid på att ta bilder och lägga ut dem.

”Det fick fantastisk respons från föräldrarna. Jag var rädd att det skulle vara tvärtom.”
Monica Dahlgren

– Det fick fantastisk respons från föräldrarna. Jag var rädd att det skulle vara tvärtom, säger Monica Dahlgren om beslutet att sluta lägga upp bilder.

Hon berättar också att barnen ändrat sitt beteende. Tidigare kunde de ställa upp sig och le stort så fort en vuxen tog fram mobilen. De förväntade sig ofta att bli fotograferade. Nu kan de leka mer ostört.

När vårdnadshavarna kommer och hämtar dem berättar de vad de gjort under dagen – utan att de vuxna redan sett det på Instagram. Det blir en annan sorts möte mellan barn och vuxna.

Leken utomhus är en del av vardagen på Montessoriförskolan Tjädern i Lövestad.Foto: Mark Nordvall Hanlon

Ipads finns heller inte längre på förskolan. Att titta på en skärm eller lyssna på en saga från den är envägskommunikation. När personalen läser högt kan barnen ställa frågor och det kan bli en diskussion.

– Tvåvägskommunikation är otroligt viktig, säger Monica Dahlberg.

Personalen dokumenterar som tidigare enligt de regler som finns, men de behöver inte vara uppkopplade. Därför behöver förskolan inte längre betala för wifi. Anslagstavlan med vad som är på gång sitter numera på ett fönster och kompletteras med mejl till vårdnadshavarna. Närvarolistor sköts med papper och penna.

– Jag är inte anti det digitala och använder själv mobilen mycket hemma. Hur man gör hemma bryr vi oss inte om, men här behövs det inte, säger Monica Dahlberg.

Annons

– Både Folkhälsomyndigheten och Världshälsoorganisationen, WHO, har rekommendationer om att skärmtid bör begränsas för barn så att man undviker stillasittande.

Är ni första förskolan med skärmstopp?

– Det vet jag inte, men jag inte hört talas om någon annan, säger Monica Dahlberg.

Fakta

Skärmtid för barn

Folkhälsomyndigheten kom nyligen med rekommendationer för hur mycket skärmtid som är lämplig för barn. De innebär bland annat:

• Barn under två år bör inte ha någon skärmtid alls.

• Barn mellan två och fem år är bör använda skärm maximalt en timme per dag.

• Skärmar bör inte användas före läggdags och surfplattor lämnas utanför sovrummet under natten.

Helena WennströmSkicka e-post
Så här jobbar Ystads Allehanda med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons