Specialundervisning bedrivs inte som förr
Specialundervisningen i kommunens skolor sker i dag på ett annorlunda sätt än tidigare.
Istället för att elever med svårigheter i ett visst ämne lämnar klassen, ska specialpedagogerna finnas till hands bland eleverna. De ska också vara konsulter åt övriga lärare.
Kommunens rektorer verkar vara överens om att det nya arbetssättet har många fördelar.
– Jag tror det blir mer effektivt i längden. Om man plockar ut barnen ur sin grupp kan de känna sig kränkta och kanske hamna i en mobbningssituation, säger Elisabeth Hammar-qvist Arlefalk, Östra Färs.
– Det finns givetvis gränser, ibland kanske det handlar mer om beteendeproblem än inlärnings-problem. Men man kan jobba integrerat i mycket högre grad än man tidigare trott, säger Lars Falk på Sandbäcksskolan.
Färsinga lärcenter har dock valt att skapa en särskild lokal, där elever som riskerar att inte bli godkända får extra stöd.
– Det är integration som ska gälla, men det finns elever som ibland behöver sitta i lugn och ro i en mindre grupp, så vi försöker hitta på arbetsformer så att alla ska trivas, säger Ann-Christine Kullegren, Färsinga lärcenter.
Britt Risberg