Annons

Storsatsning på läsning kan lyfta Färsingaelevers resultat – Tiktokhylla lockar

Läsning är grunden för att nå bra resultat i skolan. Färsingaskolan gör nu en storsatsning för att högstadieleverna ska förbättra sin läsning.
Samtidigt har skolbiblioteket flyttat och utlåningen av böcker rusat i höjden.
Sjöbo • Publicerad 17 september 2024
Måns Åkesson Almqvist, Malte Plambeck och Fatuma Essa i 7C på Färsingaskolan i Sjöbo deltar i ett nytt läsprojekt för hela skolan. De har alla börjat läsa mer.
Måns Åkesson Almqvist, Malte Plambeck och Fatuma Essa i 7C på Färsingaskolan i Sjöbo deltar i ett nytt läsprojekt för hela skolan. De har alla börjat läsa mer.Foto: Sprisse Nilsson

Fram till nyligen låg biblioteket en våning upp, i ett rum dit få elever verkade hitta.

Nu har det flyttat ner på bottenplan, där många elever och lärare passerar ett antal gånger per dag. Utanför står böcker utställda på hyllor – på en av dem sådana som trendar på sociala medieplattformen Tiktoks boksida Booktok. Just de böckerna lockar många att läsa mer.

Annons

Inne i biblioteket tillkommer ständigt nya böcker. I mitten av rummet står en ny hylla fylld med Mangaböcker, populära tecknade serier och berättelser med japanskt ursprung.

Läsprojekt och bibliotekssatsning ska öka lusten att läsa hos eleverna på Färsingaskolan. Biträdande rektorn Liridona Mehmeti och skolbibliotekarien Emeli Nilsson diskuterar vilka nya böcker som ska köpas in.
Läsprojekt och bibliotekssatsning ska öka lusten att läsa hos eleverna på Färsingaskolan. Biträdande rektorn Liridona Mehmeti och skolbibliotekarien Emeli Nilsson diskuterar vilka nya böcker som ska köpas in.Foto: Sprisse Nilsson

– Tidigare visste många elever inte att det fanns ett bibliotek. Nu vet de! säger bibliotekarien Emeli Nilsson.

Utlåningssifforna talar sitt tydliga språk: förra läsåret lånades fyra (!) böcker ut, i alla fall enligt registreringen.

– Nu har det lånats hundratals bara den här veckan, säger biträdande rektorn Liridona Mehmeti.

Hon gillar att se hur eleverna då och då stannar vid de utställda böckerna och bläddrar i dem.

– Böckerna har fått stå kvar sedan terminen började den 15 augusti. Vi har inget sabotage längre.

Biblioteket har också mer öppet än tidigare, ungefär halva skoltiden. Bredvid fräschas ett grupprum upp där eleverna i lugn och ro ska kunna sitta och läsa som alternativ till uppehållsrummet.

”Det är inte ett problem bara på Färsingaskolan att man inte kan läsa åldersadekvat, det ser likadant ut nationellt och globalt.”
Marie Svensson, förstelärare

Tre sjuor passerar utanför biblioteket efter att ha haft matteprov. De deltar i skolans stora läsprojekt som pågår samtidigt som bibliotekssatsningen. Alla tre konstaterar att det är bra med läsning som alternativ till mobilen, även om det kan kännas lite trögt ibland.

– Jag är inte så van vid att läsa. Nu läser jag skräck – det är spännande och då vill man fortsätta läsa. Jag läser också för min lillasyster som är sju år, säger Måns Åkesson Almqvist.

Malte Plambeck har läst tidigare, bland annat massor med Kalle Ankas pocket som han köpt billigt. Nu läser han äventyrsböcker.

Annons

– Jag läser några gånger i veckan, ibland innan jag ska sova – då är det bra att läsa, säger han.

Försteläraren Marie Svensson berättar för rektorn Joakim Wijkander om läsprojektet på Färsingaskolan. På fem veckor ska eleverna i årskurs 7–9 förbättra sin läshastighet.
Försteläraren Marie Svensson berättar för rektorn Joakim Wijkander om läsprojektet på Färsingaskolan. På fem veckor ska eleverna i årskurs 7–9 förbättra sin läshastighet.Foto: Sprisse Nilsson

Försteläraren i svenska, Marie Svensson, leder läsprojektet på fem veckor. Det utgår ett material som arbetats fram av språkläraren och bloggaren Sara Bruun sedan hon upptäckt att många elever faktiskt inte kunde läsa – de kunde inte ljuda bokstäverna och därmed inte uttala orden.

Nu ska Färsingaeleverna öka sin läshastighet – och deras lust att läsa väckas. Ett test visar att tre, fyra elever i en sjundeklass på 25 inte klarar att läsa som förväntat vid sin ålder. En del hinner inte med att läsa undertexterna till en film.

– Det är inte ett problem bara på Färsingaskolan att man inte kan läsa åldersadekvat, det ser likadant ut nationellt och globalt, säger Marie Svensson.

– Materialet är unikt eftersom det går att använda i helklass. Jag ser redan nu efter två veckor att läsningen har förbättrats.

Tror du att det leder till att fler elever går ut nian med godkända betyg?

– Jag hoppas det, säger Marie Svensson.

Helena WennströmSkicka e-post
Så här jobbar Ystads Allehanda med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons