Storsatsning på läsning kan lyfta Färsingaelevers resultat – Tiktokhylla lockar
Fram till nyligen låg biblioteket en våning upp, i ett rum dit få elever verkade hitta.
Nu har det flyttat ner på bottenplan, där många elever och lärare passerar ett antal gånger per dag. Utanför står böcker utställda på hyllor – på en av dem sådana som trendar på sociala medieplattformen Tiktoks boksida Booktok. Just de böckerna lockar många att läsa mer.
Inne i biblioteket tillkommer ständigt nya böcker. I mitten av rummet står en ny hylla fylld med Mangaböcker, populära tecknade serier och berättelser med japanskt ursprung.
– Tidigare visste många elever inte att det fanns ett bibliotek. Nu vet de! säger bibliotekarien Emeli Nilsson.
Utlåningssifforna talar sitt tydliga språk: förra läsåret lånades fyra (!) böcker ut, i alla fall enligt registreringen.
– Nu har det lånats hundratals bara den här veckan, säger biträdande rektorn Liridona Mehmeti.
Hon gillar att se hur eleverna då och då stannar vid de utställda böckerna och bläddrar i dem.
– Böckerna har fått stå kvar sedan terminen började den 15 augusti. Vi har inget sabotage längre.
Biblioteket har också mer öppet än tidigare, ungefär halva skoltiden. Bredvid fräschas ett grupprum upp där eleverna i lugn och ro ska kunna sitta och läsa som alternativ till uppehållsrummet.
”Det är inte ett problem bara på Färsingaskolan att man inte kan läsa åldersadekvat, det ser likadant ut nationellt och globalt.”Marie Svensson, förstelärare
Tre sjuor passerar utanför biblioteket efter att ha haft matteprov. De deltar i skolans stora läsprojekt som pågår samtidigt som bibliotekssatsningen. Alla tre konstaterar att det är bra med läsning som alternativ till mobilen, även om det kan kännas lite trögt ibland.
– Jag är inte så van vid att läsa. Nu läser jag skräck – det är spännande och då vill man fortsätta läsa. Jag läser också för min lillasyster som är sju år, säger Måns Åkesson Almqvist.
Malte Plambeck har läst tidigare, bland annat massor med Kalle Ankas pocket som han köpt billigt. Nu läser han äventyrsböcker.
– Jag läser några gånger i veckan, ibland innan jag ska sova – då är det bra att läsa, säger han.
Försteläraren i svenska, Marie Svensson, leder läsprojektet på fem veckor. Det utgår ett material som arbetats fram av språkläraren och bloggaren Sara Bruun sedan hon upptäckt att många elever faktiskt inte kunde läsa – de kunde inte ljuda bokstäverna och därmed inte uttala orden.
Nu ska Färsingaeleverna öka sin läshastighet – och deras lust att läsa väckas. Ett test visar att tre, fyra elever i en sjundeklass på 25 inte klarar att läsa som förväntat vid sin ålder. En del hinner inte med att läsa undertexterna till en film.
– Det är inte ett problem bara på Färsingaskolan att man inte kan läsa åldersadekvat, det ser likadant ut nationellt och globalt, säger Marie Svensson.
– Materialet är unikt eftersom det går att använda i helklass. Jag ser redan nu efter två veckor att läsningen har förbättrats.
Tror du att det leder till att fler elever går ut nian med godkända betyg?
– Jag hoppas det, säger Marie Svensson.