"Tar tid vänja Sjöbobor vid nyheter"
– Många har haft svårt att ta till sig det, och klagat på att de grejer vi annonserat om, våra så kallade spot-varor, tagit slut, säger Anders Hessman, butikschef på Netto.
Gång på gång har han fått förklara att Netto gör klipp genom att göra snabba inköp, och att när en vara är slut – så är den slut.
Sjöbobutiken har hittills sålt mycket bra av sina så kallade spotvaror.
– Det är väl naturligt i en ny Nettobutik, folk här hade ju inte sett något liknande tidigare. Vi kan ju vara kusligt billiga på våra spotartiklar.
Enligt Anders Hessman har de första månaderna med Netto i Sjöbo gått ungefär som väntat, men han tror det tar lite tid att få Sjöboborna att hitta till affären. – Jag har väl lite fördomar mot Sjöbobor, själv kommer jag från Västkusten, men jag tycker de är lite sega. De har handlat i samma butik i 25 år och fortsätter göra det.
– Det krävs att de får höra från kompisar att vi är en bra affär, att vi har hög standard, en snygg butik och trevlig personal. Och jag är övertygad om att vi ror i land det här, men det tar ett tag innan folk får upp ögonen för oss.
Netto i Sjöbo har också kunder från andra orter.
– Det kommer folk hit från exempelvis Genarp och Tomelilla, och det är ofta kunder som redan är vana vid Nettos koncept.
Britt Risberg