Tillfälliga halvklasser ska ge bättre resultat
– Om 5000 utgör 23 procent, vad är då 100 procent? Med den frågan sätter matematikläraren Greger Sandell i gång ena halvan av klass 8A på Sandbäckskolan.
Efter några gemensamma exempel på tavlan, där Greger och eleverna tillsammans reder ut vad som ska multipliceras och divideras, jobbar eleverna koncentrerat vidare. Sedan i höstas jobbar man på ett nytt sätt med matematiken. Skolan har fått en extra lärarresurs och nu har eleverna matematik antingen i helklass med två lärare, eller i halvklass med en lärare.
Vid YA:s besök jobbar Greger Sandell med den halva av klassen som kommit längst med matematiken.
Lina Bodén och Philip Nilsson hjälps åt med uppgifterna i matematikboken. Båda tycker att halvklassundervisningen är bra.
– Det är lättare att få svar på frågor, säger Philip, som gillar matematik.
Andra halvan av klassen jobbar under ledning av läraren Monica Rydén i en sal i närheten. Gruppindelningen kommer inte att vara hela terminen, bara så länge procenträkningsavsnittet pågår.
– Tidigare jobbade vi med nivåindelade grupper men det var inte riktigt bra. Elever som var bra i de grupper som inte kommit lika långt var nöjda med det och slog sig till ro, säger Greger Sandell. Greger Sandell kan lika lite som någon annan förklara varför så många av åttondeklassarena haft svårt att nå målen i matematik.
– Till stor del är det slumpen som gör att det skiftar mycket från en årskurs till en annan. För det ser vi att det gör, det går i vågor.
Att matematik inte är så populärt bland många elever är inget unikt för Sjöbo, säger Greger Sandell.
– Det är ett ämne som så att säga är koncentrerat till skolan. Engelska stöter man på överallt, och svenska använder man i alla ämnen. Men man räknar knappast i andra ämnen, säger Greger Sandell som anser att det är en viktig uppgift att knyta matematiken till konkreta situationer.
Och de första betygen är en väckarklocka för eleverna, säger han:
– Det blir lätt att man hör vad man vill i utvecklingssamtal, och i skriftliga omdömen.
I en annan sal håller Liselott Nilsson ett diagnostiskt test med halva klass 8B – ett sätt att tydliggöra målen och var man befinner sig i förhållande till dem. Och det är avgörande, anser Liselott som också är specialpedagog.
– Eleverna mår bäst av att få veta hur de ligger till. Det gäller att vara tydlig, samtidigt som man pekar på starka sidor.
Ulrika Wangel