Vill föra samtal om matte
Skolverket tycker att idén är så bra att man stödjer den med 336 000 kronor. Dessutom ska Inga-Maja Berg från Storkskolan berätta om projektet vid Skolverkets stora uppstartskonferens i Malmö på måndag.
– Det här ska bli superkul, säger Inga-Maja Berg.
Vid sidan av sitt jobb som mattelärare studerar hon utbildningsvetenskap på högskolan i Kristianstad, via Lärarlyftet. Hon ingår också i en grupp som jobbar med betyg och bedömning i kommunernas skolor.
– I slutet av maj fick jag se att det fanns möjlighet att söka pengar från Skolverket, berättar Inga-Maja, som både inspirerades av sin handledare på högskolan och de lokala arbetsgrupperna.
– Vi ska använda oss av en metod som kallas noteringar och som från början arbetats fram av engelsmannen John Mason.
– Man är två lärare i ett klassrum, och tittar uppmärksamt på elevernas lärande. Sedan gör man noteringar, sammanstrålar och diskuterar det man sett.
Inga-Maja Berg menar att metoden är ett verktyg "att få syn på elevernas lärande".
De funderingar som dyker upp genom noteringarna får lärarna chans att diskutera med en handledare från Högskolan i Kristianstad under fyra halvdagsseminarier i höst. Skolverkspengarna behövs bland annat till att skaffa vikarier för de ordinarie lärarna under den tiden.
Skolan kommer att satsa på att eleverna ska använda sig av språk och kommunikation i matteundervisningen. Man vill föra diskussioner om hur man löser problem - mellan lärare och elever och mellan elever och elever.
– Man klargör sina tankar genom att använda språket, menar Inga-Maja Berg.
Projektet vänder sig till årskurs tre till sju, men lärarna räknar med att alla ämnen så småningom ska ha nytta av det. Även nästa termin kommer lärarna att arbeta med noteringar, men då utan handledning från högskolan.