Annons
Nyheter

100 jobb försvinner

Drygt 100 jobb försvinner när Skånska Dagbladet-koncernens tre tidningsföretag med 250 anställda slås ihop till ett bolag.
Nyheter • Publicerad 3 oktober 2008

– Det är för att möta framtiden. Det här innebär att vi tryggar tidningarna för lång framtid, säger Ingemar Jeppsson, ordförande i Skånska Dagbladets styrelse.

Skånska Dagbladet, Norra Skåne och Laholms Tidning ska finnas kvar som tidningar, men i samma företag och med samma vd och chefredaktör.

Annons

I februari nästa år lägger Skånska Dagbladet ner sitt tryckeri i Malmö. Då försvinner drygt 30 anställda.

Var resten av nerdragningen görs är oklart. Företaget ska arbeta med lösningar som avtalspensioner och avgångsvederlag, men det blir också uppsägningar.

– Det är ofrånkomligt när man ska göra sig av med 40 procent av personalen, säger Ingemar Jeppsson.

Skånska Dagbladet fortsätter i huvudsak att arbeta i samma område som i dag, men flera lokalkontor försvinner.

– Den här modellen bygger på att vi ska vara mer mobila. Idén är att vi ska ha två mötesplatser i våra starka områden, säger Ingemar Jeppsson.

Utanför Malmö blir troligen Eslöv och Sjöbo kvar. Satsningen på nätet ökar.

– Vi har haft en fantastisk utveckling på webben. Skånskan har 100 000 unika besökare per vecka, berättar Ingemar Jeppsson.

Beslutet att dra ner med 109 anställda fattades i torsdags kväll. Personalen informerades i går.

– Vi är i chocktillstånd. Visserligen var vi förberedda, för även med presstödet visar vi röda siffror. Att något skulle hända förstod vi, men inte i den här omfattningen, säger Jakob Hydén, journalistklubbens ordförande på Skånska Dagbladet.

Även om presstödet finns kvar i nuvarande utformning finns där en oro, liksom det finns för vad som händer när avtalet om annonssamarbete och söndagstidning med Sydsvenskan går ut efter 2009.

Förra året redovisade Skånska Dagbladet-koncernen ett minus på 5,3 miljoner kronor. Omsättningen var knappt 260 miljoner kronor. Koncernen fick 67 miljoner i statligt presstöd

Per Nilsson per.nilsson@allehandasyd.se
Per Nilsson
Så här jobbar Ystads Allehanda med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons