Borgerlig tvekan inför flygplatsunderskott
Avtalet innebär bland annat att ägarna ska skjuta till pengar när flygplatsen går med förlust, vilket den gjort de senaste åren. De borgerliga ledamöterna från moderaterna, folkpartiet, kristdemokraterna och centerpartiet var tveksamma till den punkten och ville återremittera ärendet. Diskussionen ledde så småningom till votering som de borgerliga förlorade. - Konsortialavtalet innebär en ständigt öppen börs hos ägarna. Ett aktiebolag blir inte bra om det finns en förlusttäckningsgaranti. Vi vill att ett ägardirektiv kopplas till avtalet, förklarar andre vice ordförande i nämnden, Göran Holm (m). Han poängterar att de borgerliga vill ge flygplatsen stöd, men att ägarna måste se till att få så bra service och så mycket trafik att underskottet minimeras. Med en förlusttäckningsgaranti tror han att det finns en risk att flygbolaget inte anstränger sig tillräckligt mycket. Han tror att ett ägardirektiv skulle kunna begränsa garantin. 3,8 miljoner kronor Ordförande i regionala utvecklingsnämnden, Christine Axelsson (s), anser att andra paragrafer i avtalet gör att Region Skåne kan påverka hur mycket den kan bidra med när det blir underskott. Exempelvis står det att både flygplatsen och delägarna måste ta ställning till större förändringar. Det innebär att regionfullmäktige måste säga ja till att skjuta till mer pengar för att det ska bli aktuellt. De senaste två åren har Region Skåne lagt omkring 3,8 miljoner kronor om året på Kristianstad Airport, vilket är 200000 mindre än vad regionen budgeterade för 2002. Frågan om konsortialavtalet avgörs av regionstyrelsen. Text: Ingela Rutberg ingela.rutberg@kristianstadsbladet.se