En ökad rysk oljeexport utgör största hotet
Primorsk har utvecklats till den största ryska exporthamnen, en utveckling som påskyndats efter de baltiska ländernas frigörelse och konflikten med Vitryssland.
Denna utveckling har lett till en snabbutredning av ytterligare en oljeledning till Primorsk.
Det kan i så fall enligt SvD handla om ytterligare 50 miljoner ton olja till den nybyggda oljeexporthamnen.
Dess kapacitet skulle därmed hamna på 125 miljoner ton per år, vilket i sin tur kan betyda att halva Rysslands oljeexport går via hamnen i Finska viken.
Den mängden motsvarar Norges hela oljeproduktion.
Den stora oljekatastrofen för en del år sedan när tankern Prestige läckte ut 63 000 ton brännolja och förstörde stora delar av den spanska kusten finns fortfarande i färskt minne. – Vår utredning är en väckarklocka för kommuner, regioner med flera, säger Björn Forsman, ansvarig för Räddningsverkets rapport som bland annat visar att en oljekatastrof utanför Skånes sydkust medför astronomiska kostnader för samhället.
Samtidigt påverkar ett oljeutsläpp många samhällsfunktioner.
Miljöpåverkan är däremot svår att uppskatta, enligt Björn Forsman.
Sedan Fu Shan Hais förlisning har utarbetats en oljeplan för sydöstra Skåne.
Men vem betalar om olyckan är framme?
I Fu Shan Hais fall blir det rederiets försäkringsbolag.
– Vad jag förstår pågår det fortfarande förhandlingar och staten har gått in och täckt kostnaderna under tiden, säger Björn Forsman. Vad gäller tankfartyg finns det en internationell oljeskadefond som utnyttjas när försäkringen inte täcker fullt ut.
Med anledning av den kraftiga ökningen av oljetransporter genom Östersjön har Danmark beslutat att införa nya regler med bland annat lotsplikt (tankers med djupgående på mer än elva meter) för att minimera olycksriskerna i Stora Bält som förbinder de danska öarna.
Förra året transporterades 145 miljoner ton olja genom Stora Bält, konstaterar Peder Poulsen på Søvärnets Operativa Kommando i Danmark.
– När vi tog över bevakningen för sex år sedan var det 80 miljoner ton, tillägger han.
Lars Jarlsbo