Flygbolagskonkurs drabbade tusentals passagerare
– Det är mycket, mycket tråkigt det som händer. Vi har ju hört ryktesvägen att bolaget har problem, men alla åttagande de haft gentemot oss har de skött klanderfritt, säger Mikael Edsäter, incheckningschef på Malmö flygplats.
Det var strax efter midnatt som FlyMe-resenärerna via sms fick besked om konkursen. Totalt saknades 33,7 miljoner kronor i kassan. Moderbolagets vd Finn Thaulow konstaterade att enbart under fredagen drabbades 2 500 passagerare.
– Vi har inte tillräckligt med likvida medel för att upprätthålla verksamheten, säger han.
Flygbolaget Sterling agerade snabbt och utnyttjade den uppkomna situationen genom att erbjuda alla inrikes destinerade FlyMe-passagerare gratis ombokning i mån av plats. Bolaget lovade också snabbt att mot en mindre rabatt på enkelbiljetter ta över bokade utrikesflygningar.
På resebyråerna i Trelleborg och Ystad märkte man snabbt av konkursen. Närmare ett 30-tal passagerare fick hjälp med ombokningar på Ystads resebyrå.
– Någon större rusch är det inte. Vi har bokat om ett tiotal resenärer till Sterling och det har fungerat bra. Vi får se hur det fungerar när de ska hem igen, säger Joanna Öström på Pugners Resebyrå i Trelleborg.
Det var i mars 2004 som den första avgången med FlyMe startade. Bolaget drogs igång av några Göteborgare med flygbakgrund. Svt:s Västnytt uppger att bolaget nyligen betalat 40 miljoner kronor i handpenning för ett inköp av ett engelskt bolag.
FlyMe ägs av företaget Cognition. Ett bolag som nyligen uppges ha fakturerat FlyMe på flera miljontals kronor. Totalt ska det – enligt Västnytt – handla om 70 miljoner kronor som plockats ut ur det konkursdrabbade flygbolaget.
Från Malmö har FlyMe haft fem dagliga avgångar till Stockholm. Bolaget aviserade nyligen också planer på avgångar till Nice, Alicante och Bologna från Malmö flygplats.
Robert Jönson
0411-55 78 69
robert.jonson@allehandasyd.se