Annons
Nyheter

Företag besvikna på bankerna

Den finansiella oron påverkar hur nöjda svenska kunder är med sina banker. I en mätning under augusti-september sjönk kundbelåtenheten med en och en halv procentenhet, uppger Svenskt kvalitetsindex (SKI).
Nyheter • Publicerad 6 oktober 2008
Den finansiella oron påverkar hur nöjda svenska kunder är med sina banker. Bild: Scanpix
Den finansiella oron påverkar hur nöjda svenska kunder är med sina banker. Bild: ScanpixFoto: 

Den stora nedgången bland företagskunderna drar ner snittet för kundbelåtenheten. Bland privatkunderna ligger belåtenheten en halv procentenhet högre.

Under mätperioden (18 augusti till 25 september) sjönk även kundernas lojalitet och förtroende med i genomsnitt två och en halv procentenhet. Nedgången är större bland privatkunder än bland företagskunder.

Annons

Den sjunkande lojaliteten ser som ett tecken på att allt fler kunder nu kan tänka sig att byta huvudbank.

Stadsbor mindre nöjda

När det gäller de inbördes förhållandena mellan de fyra storbankerna (Handelsbanken, Nordea, SEB och Swedbank) är det även i år Handelsbanken som får det högsta betyget från privatkunderna. Nordea får det lägsta.

Fortfarande gäller att de som bara har en bank är mer nöjda än de som har flera och att personer i storstäderna är mindre nöjda än andra. Men en sak har förändrats. Tidigare fanns ett samband mellan ålder och belåtenhet: ju äldre desto nöjdare. Men sambandet är inte lika tydligt längre. Flera banker har numera sina nöjdaste kunder bland de yngre.

Pessimism om ekonomin

Antalet kunder som främst har kontakt med sin bank via internet har ökat med 3 procent sedan förra året. Och gapet mellan de banker som har en hög andel internetanvändare och de som har en låg har ökat.

Från och med 2004 får de intervjuade även svara på hur de ser på den ekonomiska utvecklingen i landet respektive för sin egen eller familjens del. Årets undersökning visar att optimismen angående den allmänna ekonomiska utvecklingen är rekordlåg. När det gäller den personliga ekonomin syns ingen större skillnad i optimism mot förra året.

I bankstudien telefonintervjuades omkring 20 000 bankkunder, såväl privata som företagskunder.

TT
Så här jobbar Ystads Allehanda med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons