Företag besvikna på bankerna
Den stora nedgången bland företagskunderna drar ner snittet för kundbelåtenheten. Bland privatkunderna ligger belåtenheten en halv procentenhet högre.
Under mätperioden (18 augusti till 25 september) sjönk även kundernas lojalitet och förtroende med i genomsnitt två och en halv procentenhet. Nedgången är större bland privatkunder än bland företagskunder.
Den sjunkande lojaliteten ser som ett tecken på att allt fler kunder nu kan tänka sig att byta huvudbank.
Stadsbor mindre nöjda
När det gäller de inbördes förhållandena mellan de fyra storbankerna (Handelsbanken, Nordea, SEB och Swedbank) är det även i år Handelsbanken som får det högsta betyget från privatkunderna. Nordea får det lägsta.
Fortfarande gäller att de som bara har en bank är mer nöjda än de som har flera och att personer i storstäderna är mindre nöjda än andra. Men en sak har förändrats. Tidigare fanns ett samband mellan ålder och belåtenhet: ju äldre desto nöjdare. Men sambandet är inte lika tydligt längre. Flera banker har numera sina nöjdaste kunder bland de yngre.
Pessimism om ekonomin
Antalet kunder som främst har kontakt med sin bank via internet har ökat med 3 procent sedan förra året. Och gapet mellan de banker som har en hög andel internetanvändare och de som har en låg har ökat.
Från och med 2004 får de intervjuade även svara på hur de ser på den ekonomiska utvecklingen i landet respektive för sin egen eller familjens del. Årets undersökning visar att optimismen angående den allmänna ekonomiska utvecklingen är rekordlåg. När det gäller den personliga ekonomin syns ingen större skillnad i optimism mot förra året.
I bankstudien telefonintervjuades omkring 20 000 bankkunder, såväl privata som företagskunder.