Lång väntetid för vård i livets slutskede
I ett utskick till berörda klinikchefer, socialchefer och till primärvårdschefen i Skåne ber det palliativa rådgivningsteamet om förståelse för väntetiderna som drabbar de svårt sjuka. - Vi har fått upprätta en väntelista. Detta känns ju inte bra då vi har som mål att träffa nyremitterade patienter inom ett dygn. Detta kan vi dock för närvarande inte på något vis uppfylla, och inför sommaren ser vi att problemen kommer att fortsätta eller eventuellt öka, skriver överläkare Kirsten Wassberg och verksamhetschef Elsebet Borg i utskicket. Enligt Kirsten Wassberg stod sex patienter på väntelistan för en dryg vecka sedan. Patienter som teamet alltså inte hunnit träffa inom 24 timmar. Rådgivningsteamet ska nu diskutera hur man ska lägga upp verksamheten under sommaren. - Vi ska ha ett möte under onsdagen hela teamet och se om vi på något sätt kan effektivisera för att hinna med alla patienter, säger Kirsten Wassberg. Men Wassberg tror inte att läget kommer att förbättras. När någon i teamet går på semester i sommar sätts det inte in någon ersättare utan i stället måste man söka mer samarbete med till exempel distriktssköterskor och di-striktsläkare. Tillströmningen av patienter har ökat sedan rådgivningsteamet valde att arbeta utåt, mot patienterna i deras hemmiljö. Arbetet är tidskrävande och innebär långa resor inom sjukvårds- distriktet. Efterhand som verksamheten blivit mer känd har remisserna blivit flera och nu räcker alltså inte resurserna till längre. Tidigare i vår konstaterade en utredning av Ystad-Österlens sjukvårdsdistrikt att vården av patienter i livets slutskede i syd-östra Skåne är bland den sämsta i landet. I samband med utredningen presenterade en projektgrupp ett förslag på hur sex nya vårdplatser och ett mobilt team skulle kunna förändra vården i livets slutskede. Tidigast i höst fattas ett politiskt beslut om förslaget. - Vår förhoppning är att vi ska kunna utöka så att vi kan få jobba mer mot patienterna i hemmet, säger Kirsten Wassberg.