Nyheter

Nytt fel bakom Dashhaveri

Dashplanet från SAS som nödlandade på Köpenhamns flygplats Kastrup i lördags hade inte samma fel på landningsstället som orsakade de tidigare haverierna med samma flygplanstyp i Ålborg och Vilnius i september, säger haverikommissionen i Danmark.
Nyheter • Publicerad 30 oktober 2007
Felet på Dashplanet som nödlandade på Kastrup i lördags var inte av samma art som tidigare haverier i Ålborg och Vilnius. Arkivbild: Scanpix
Felet på Dashplanet som nödlandade på Kastrup i lördags var inte av samma art som tidigare haverier i Ålborg och Vilnius. Arkivbild: ScanpixFoto: 

Vid landningen i lördags vek sig höger landningsställ på ett Dash-8/Q400-plan, precis som vid haverierna den 9 och 12 september.

Orsaken till att planet kantrade åt höger på Kastrup är ännu inte helt klarlagd men det är fastslaget att landningsstället blockerats och därför inte kunde fällas ut helt. Samtidigt är samma tekniska delar inblandade i de tre haverierna.Vid den senaste händelsen, till skillnad från de två andra, ska det dock inte ha berott på rost på en bult i hydraulsystemet som sköter in- och utfällning av

landningsställen. I lördags var det själva hydrauliken som inte fungerat på grund av ett stopp i systemet, enligt en chef vid haverikommissionen.-Vad som orsakat stoppet vet vi inte ännu men det är självklart viktigt att fastställa, säger han till Ritzau. En passagerare, som själv är flygförare, hade uppmärksammat kabinpersonalen på att landningsstället på högersidan inte fällts ut helt inför landningen.Före nödlandningen i lördags stängdes höger motor av. De 40 passagerarna kunde evakueras inom en halv minut via nödutgångarna på vänster sida.TT

SAXO
Så här jobbar Ystads Allehanda med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.