Nytt fel bakom Dashhaveri
Vid landningen i lördags vek sig höger landningsställ på ett Dash-8/Q400-plan, precis som vid haverierna den 9 och 12 september.
Orsaken till att planet kantrade åt höger på Kastrup är ännu inte helt klarlagd men det är fastslaget att landningsstället blockerats och därför inte kunde fällas ut helt. Samtidigt är samma tekniska delar inblandade i de tre haverierna.Vid den senaste händelsen, till skillnad från de två andra, ska det dock inte ha berott på rost på en bult i hydraulsystemet som sköter in- och utfällning av
landningsställen. I lördags var det själva hydrauliken som inte fungerat på grund av ett stopp i systemet, enligt en chef vid haverikommissionen.-Vad som orsakat stoppet vet vi inte ännu men det är självklart viktigt att fastställa, säger han till Ritzau. En passagerare, som själv är flygförare, hade uppmärksammat kabinpersonalen på att landningsstället på högersidan inte fällts ut helt inför landningen.Före nödlandningen i lördags stängdes höger motor av. De 40 passagerarna kunde evakueras inom en halv minut via nödutgångarna på vänster sida.TT