S kräver planering för Simrishamnsbanan
– Simrishamnsbanan är avgörande för framtida utveckling. Banverket, kommunerna och Region Skåne måste sätta ner foten och sätta igång med planeringen för Simrishamnsbanan, säger Bo Nilsson (s), oppositionsråd i Sjöbo kommun.
Socialdemokraterna i Malmö, Burlöv, Staffanstorp, Lund, Sjöbo, Tomelilla och Simrishamn samt från Region Skåne vill nu få fart på Banverkets planeringen så att banan kan trafikeras senast 2020. En förverkligad bana innebär att pendlingstiden mellan Simrishamn och Malmö landar på runt timmen. – Alla undersökningar visar att folk inte pendlar mer än max en timme. Vi vill också att Banverket ska göra en stråkstudie där planerna på banan fördjupas. Det är en lång process med kommunala detaljplaner och miljöprövningar. Därför är det viktigt att komma igång, säger Nilsson.
I Banverkets långtidsplanering återfinns banan långt ner i prioriteringen. En förstudie är dock gjord för sträckningen mellan Malmö och Dalby. Nu tycker socialdemokraterna att det är dags att fortsätta förstudien vidare över Veberöd, Sjöbo, Tomelilla och Simrishamn.
Får Bo Nilsson i Sjöbo bestämma så kan pengarna till detta tas från de satsning på den framtida vägarna och järnvägarna som den borgerliga regeringen presenterade på tisdag. – Vi menar att det här är en statlig angelägenhet, säger Bo Nilsson, och gör tummen ner för delfinansiering och förskottsbetalningar till järnvägsbygget. Däremot är kommunerna positiva när det gäller att bidra med pengar till de studier som måste till.
Inom några dagar kommer socialdemokraterna att presentera sin variant av infrastrukturbudget. Ibrahim Baylan, partiets talesman i infrastrukturfrågor, har tidigare inte velat avslöja mer än att man vill satsa 820 miljoner kronor på att höja E22 till motorvägsstandard. Bo Nilsson vet inte heller om Simrishamnsbanan finns med i de projekt som partiet vill satsa på i händelse av ett maktskifte.
– Vi har sagt att vi kommer att satsa mer på järnvägar än vad de nuvarande regeringen gör. Jag vet inte om banan finns med i vårt förslag, men det tycker jag att den borde vara, säger han.
Det socialdemokratiska regionrådet, Christine Axelsson, tycker för sin del att Simrishamnsbanan ska finna med som ett utredningsalternativ i den alternativa infrastrukturbudget som socialdemokraterna lägger fram. Planeringshorisonten på s-förslaget sträcker sig fram till 2021.