Annons
Nyheter

Simrishamnsbanan skjuts på framtiden

Banverkets nya prioriteringar gör att drömmen om återupptagen järnvägstrafik på Simrishamnsbanan ter sig än mer avlägsen.
Nyheter • Publicerad 18 januari 2007

– Simrishamnsbanan skjuts med all sannolikhet på framtiden, säger Thomas Wellander, projektledare på Banverket.

Det innebär att banan inte kommer att börja byggas förän efter 2015 – om inte kommunerna längs sträckan förmår Banverket att ändra sig.

Annons

Tidigare har en byggstart före 2015 varit målsättningen.

– Det här är oerhört olyckligt, säger Kristina Jönsson (m), kommunalråd i Tomelilla och ordförande för sydöstra Skånes samarbetskommitté, Sösk.

Hon påpekar att Simrishamnsbanan behövs för att förbättra kommunikationerna i öst-västlig riktning i Skåne.

Kristina Jönsson säger att hon kommer att ta upp frågan inom Sösk. I början av mars är det också ett seminarium i Staffanstorp om alternativa finansieringsmöjligheter för att bekosta järnvägssatsningen. Det finns flera orsaker till att projektet ser ut att försenas.

En förstudie av den första etappen av Simrishamnsbanan – sträckan mellan Malmö och Dalby – är på väg att göras klar. Den här sträckan har tidigare beräknats kosta 600 miljoner kronor. Men kalkylen slutar nu på en miljard kronor, enligt Thomas Wellander.

Samtidigt har Banverket fått iuppdrag att revidera planen för framtida järnvägssatsningar. Först och främst prioriterar Banverket att slutföra pågående projekt som citytunneln i Malmö och tunneln genom Hallandsås. Det senare och flera andra stora projekt har blivit betydligt dyrare än beräknat.

Därefter prioriterar Banverket att rusta upp järnvägsstråk som idag inte har tillräcklig kapacitet, till exempel södra stambanan.

– Helt nya banor och trafik får den lägsta prioriteringen, säger Thomas Wellander.

Och försenas den första etappen av Simrishamnsbanan så skjuts naturligtvis fortsättningen mot Sjöbo, Tomelilla och Simrishamn på framtiden. Thomas Wellander vill inte sia om när Simrishamnsbanan skulle kunna bli verklighet.

Tidigare har kommunerna längs järnvägen hoppats att den första etappen skulle kunna var utbyggd inom tio år och fortsättningen om 20 år.

Annons

I vår går den reviderade framtidsplanen som sträcker sig till 2015 ut på remiss för att sedan landa på regeringens bord för att fastställas.

Ulf Mårtensson

0417-125 86

ulf.martensson@allehandasyd.se

SAXO
Så här jobbar Ystads Allehanda med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons