Skånsk ekomjölk åker 80 mil på lastbil
- Det här är inte bra. Det är en temporär lösning som vi hoppas kunna avveckla så snart som möjligt, säger Sven-Olov Lööv, informationschef på Skånemejerier.
Den aktuella mjölken levereras uteslutande till storhushåll och gäller inte den ekomjölk som säljs i butikerna. Skånemejerier hävdar dock att man inte bryter mot några regler för Krav-märkning och att mjölken fortfarande är mjölkad från ekologiskt utfordrade kossor. När transporterna upphör vet man inte på Skånemejerierna idag. På uppdrag av TV4 Nyheterna har Naturskyddsföreningen räknat ut att varje lastbilstransport släpper ut 820 kilo koldioxid. Utslaget på ett helår motsvarar det 43 ton koldioxid. Tillsammans med Gefleortens mejeri i Gävle hävdar nu Skånemejerier att miljöbelastningen inte är så hög som hävdats. De mjölkbilar som ändå ska gå till Skåne utnyttjas bättre med dagens transporter av ekomjölk än vad som varit fallet tidigare.
Kravmärkningen visar hur korna lever och hur mjölken produceras. Märkningen tar ingen hänsyn till hur transporterna går till eller vilken belastning den har på miljön. Det vill nu Krav ändra på.
- Jag bedömer det som troligt att vi kommer att ställa krav på transporterna inom en överskådlig framtid, säger Lena Söderberg, verkställande direktör på Krav, till TV4.
För Skånemejeriers vidkommande motsvarar den långväga mjölken samtidigt knappt fem procent av de totala utbudet av ekomjölk. Sven-Olov Lööv vet inte när de skånska mjölkproducenterna mäktar med att tillfredsställa den regionala efterfrågan på ekomjölk. Det handlar om att övertyga de skånska bönderna, Skånemejeriets medlemmar, att öka produktionen. - Det kan vi inte kommendera fram. Samtidigt förlorar vi storhushållen som kunder om vi inte tillgodoser efterfrågan. Då tar andra vår plats, säger Sven-Olov Lööv.
Skånemejerier satsar därför på att bygga en marknad för ekomjölk. Allt för att visa Skånebönderna att de tryggt kan satsa på en ekologisk mjölkproduktion. De 1:35 extra per liter som Skånemejerier betalar till Skånebönderna för ekomjölken har dock visat sig vara otillräcklig för att öka utbudet och några ytterligare höjningar anses inte möjligt.
En omställning till större skånska volymer av ekomjölksproduktion anses bland kräva större marker och den skånska marken är relativt sett dyr i inköp. Ett ökat utbud av lokalt producerad ekomjölk sänker samtidigt priset, vilket minskar lönsamheten för bonden.
- Det är marknaden som avgör. Vi måste samtidigt ha en dialog med producenterna eftersom vi behöver ha in ekomjölken. Men visst gnager det här på vår trovärdighet att vi köper in ekomjölk utifrån, säger Sven-Olov Lööv.
Några planer på att ta bort märkning på de ekomjölktransporter som färdats genom halva landet på lastbil har inte Skånemejerier. Den skånska mejerijätten anser inte att man ensamma ska sätta sig i en moralisk skamvrå när till exempel banan- och äppletransporter från andra sidan jordklotet får behålla sin Krav-märkning.