Annons
Nyheter

Tommy närmar sig Kap Horn

Efter närmare en månad ensam på Atlanten närmare sig nu Tommy Eriksson, ensamseglare och bergsklättrare, Kap Horn på sydspetsen av Argentina och Sydamerika.
Nyheter • Publicerad 25 oktober 2008
Tommy Eriksson i Ystads hamn inför äventyret – att bestiga det högsta berget på Sydpolen med hjälp av segelbåt. Arkivbild. Bass Nilsson
Tommy Eriksson i Ystads hamn inför äventyret – att bestiga det högsta berget på Sydpolen med hjälp av segelbåt. Arkivbild. Bass NilssonFoto: 

- Jag har kommit fram till Mar del Plata i Argentina och har 1 200 distansminuter kvar till Ushuaia. Jag räknar med att vara framme där i mitten av november, säger han.

Ushuaia är den sista hamnen på den sydamerikanska kontinenten innan den riskfyllda överfarten till Antarktis. Ett språng på 600 distansminuter och beroende på vindarna cirka en vecka segling.

Annons

Efter en sista genomgång av utrustningen, proviantering och några veckors vila i Ushuaia ger han sig av mot slutmålet - toppen på det närmare 5 000 meter höga Mount Vinson. Överfarten från den europeiska kontinenten till Sydamerika har kantats av tekniska problem och hårt väder. De fysiska påfrestningen har ökat successivt efter att sömnpassen blivit kortare beroende på nyckfullt väder, ständiga segeljusteringar och kursändringar.

Till det ska läggas problemen med den 28 hästars motor som sitter på den 32 ton tunga stålbåten SY Icebreaker. Dieseln har läckt in i motoroljan på Volvomotorn och oljebyten mitt ute på Atlanten är inget Tommy Eriksson längtat efter. Nu väntar han på reservdelar från Sverige.

- Det har varit frustrerande och det kan stjälpa mycket. Jag har ju ett fönster där jag måste över till Antarktis och det krymper, säger han.

Någon överfart från Sydamerika till iskanten på Antarktis utan motor bedömer Tommy Eriksson som helt utesluten. Motorn är central också för att båten ska få en säker tillförsel av ström. Mitt i alla prövningarna berättar Tommy Eriksson om valarna ute i Atlanten, den fantastiska naturen längsmed den brasilianska kusten, kriminella figurer i hamnarna, men också om trevliga och hjälpsamma människor. Mest tid har gått åt till att hantera byråkratiska hamnmyndigheter.

- Jag konstaterade i Brasilien att det bästa sättet är att inte gå till dem överhuvudtaget. Då bryr de sig inte så mycket. Men nu måste jag registrera att jag kommit in i landet. Det måste jag göra. Ett problem är att jag inte kan språket och engelska är det inte många som pratar här, säger han och skrattar.

När SY Icebreaker slutligen kastar ankar på Sydpolen någon gång i december har Tommy Eriksson ytterligare cirka 70 mil kvar till det gäckande Mount Vinson. Sista biten över is och snö tar han sig med hjälp av skidor. Till sin hjälp har han också en drake som han med vindens hjälp hoppas ska ge draghjälp över vidderna.

Därefter återstår "bara" att bestiga berget, klättra ner och segla hem igen.

Robert Jönson robert.jonson@allehandasyd.se
Robert Jönson
Så här jobbar Ystads Allehanda med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons