Annons
Nyheter

Turismen fortsätter öka i Skåne

(Uppdaterad). Turismen till Skåne fortsätter slå nya rekord. Förra året motsvarade ökningen drygt sex procent eller 5,8 miljoner gästnätter på årsbasis.
Nyheter • Publicerad 20 mars 2007
ARKIVBILD
ARKIVBILDFoto: 

- Näringen är den enskilt största i Skåne med en omsättning på 16,4 miljarder kronor. Den siffran inkluderar också den summa som turisterna handlar för när de besöker oss, säger Semmy Rülf, verkställande direktör på Position Skåne.

Antalet gästnätter på allt från hotell till campingplatser ökar i hela Skåne. Ökningen är dock inte lika markant över allt. Regionen runt Simrishamn och Ystad beräknas ha ökat med mellan sex och sju procent. enbart antalet gästnätter i Ystad har ökat med 36 procent. Söderslättsregionen med Vellinge och Trelleborg ligger under det skånska snittet med en tillväxt på mellan en och två procent.

Annons

- Statistiskt är Ystad och Simrishamn bättre på att marknadsföra produkter och attraktioner. Det sker en utveckling på Söderslätt också, men inte lika kraftigt. Kanske borde de vara mer aktiva i Position Skånes internationella kampanjer, säger Semmy Rülf. Turismen ger kommunerna stora skatteintäkter och fler jobb. För närvarande uppskattas näringen bidra med 950 miljoner kronor i skatteintäkter. Antalet helårsjobb uppskattas till 7 000. Exakt var jobben skapas har Semmy Rülf svårare att svara på, men magneterna bland de skånska attraktionerna är Malmö, Helsingborg och Lund. Sannolikt är det också där merparten av arbetstillfällena återfinns.

- I Tyskland marknadsförs Sverige och Skåne med hjälp av de Ystadsproducerade Wallanderfilmerna som nu visas i tysk tv. Statistiskt har kurvan för turistnäringen i området suckit upp ordentligt under de senaste två åren till följd av det. Men också Hasse- och Tage-museet i Tomelilla lockar många besökare. Tyskar, danskar och engelsmän är de största grupperna bland de utländska turisterna. Detta, menar man på Position Skåne, gör att de paket av upplevelser och attraktioner som ska locka turisterna måste vara språkligt anpassade till dessa grupper. Dessutom bör språkkunnig personal finnas på de attraktioner som marknadsförs.

- Självklart är det viktigt att ta reda på vad exempelvis tyskarna är intresserade av först.

Framtiden för den skånska turimsnäringen ser fotsatt ljus ut. Åtminstone om man ska tro Semmy Rülf på Position Skåne. Det verkar också som om skåningarna tar den potentiella intäktskällan på allvar. Bara under det senaste året har 10 till 20 företag med Bed & breakfast dykt upp. Varje företag har mellan fem och tio bäddar.

- Till växten för Österlen och Söderslätt, liksom för hela Skåne, ser positiv ut för de närmaste åren. Jag uppskattar tillväxten räknat i antal gästnätter per år till sex procent. Vår målsättning är att vi snart ska uppnå sex miljoner gästnätter, varav 25 procent ska vara utländska, säger Semmy Rülf.

Robert Jönson

0411-55 78 69

Robert.jonson@allehandasyd.se

Faka: Position Skåne AB är Skånes officiella marknadsföringsbolag. Bolaget ägs av Region Skåne och de skånska kommunerna.

SAXO
Så här jobbar Ystads Allehanda med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons