Tv-film ska ge färre båtolyckor
- Problemet är att lasten är dåligt förankrad och att fartygen är överlastade, säger Monica Gripp från Simrishamn som är ordförande i Kimo Baltic Sea (Kommunernas Internationella Miljöorganisation i Östersjön).
Hon är nyligen hemkommen från Kimo Internationals möte i danska Tönder där containerbåtarnas tappade laster var ett stort diskussionsämne.
- I Holland tappas årligen 120 containrar varav ett 30-tal ligger kvar i havet, berättar Monica Gripp.
Och i containrarna kan det finnas vad som helst. Bananer, men också gödning eller rena kemikalier.
Filmen visar en incident i Holland, men laster går förlorade även på Östersjön
- Containerbåtarna kommer vanligen från hamnen i Rotterdam. Men vi ser just dessa containerbåtar även i Östersjön. Det är allmänt känt att dessa båtar tappar last, men i vilken omfattning det sker vet jag inte, säger Peter Erlöv, Region Skånes miljökoordinator och flygande sjöövervakare.
- Det finns en uppfattning att nedskräpning inte är ett problem i svenska vatten utan att bara Nordsjön skulle vara drabbat. Men så är det inte, säger Peter Erlöv. På Kimo-mötet lyftes enkla lösningar på problemet.
Till exempel att varje container utrustas med en sändare så att de går att hitta.
Eller att båtarna vägs innan de lämnar hamnen och när de nått sin destination. Har båten blivit lättare har last förlorats.
Kimos alla medlemsländer kommer nu att uppvakta sina respektive regeringar om åtgärder mot transporterna.
- I grunden är det ju positivt att varor transporteras på båtar i stället för på lastbilar, men inte när delar av lasten hamnar på havets botten, säger Monica Gripp.
- Man har hakat upp sig på miljöhotet från oljefartygen som går längs Östersjöns kuster, men containerbåtarna är också ett stort problem, menar hon. Och Peter Erlöv håller med:
- En oljetanker innehåller otroliga kvantiteter olja som vid en olycka kan förorsaka stora skador på miljön. Men om en container med giftig last hamnar i vattnet kan ju vara en ren katastrof.
Enligt en nulägesanalys av transporterna i Östersjön gjord av Stockholms hamn AB ökar containertrafiken mycket samtidigt som fartygens storlek växer.
Containerbåtarna som trafikerar Östersjön ägs av stora bolag som Hutchison, Maersk, Eurogate och Finnsteve.
I analysen siar bolagens företrädare om en expanderande containertrafik i Östersjön i framtiden.