Annons

Brobygge tvingar betlass på E65:an

På fredag startar arbetet med att bygga om Sandåkrabron över Skivarpsån på väg 784. Ett arbete som kan komma att ställa till med stora bekymmer när betorna ska transporteras in. Vägen mellan Sandåkra och Slimminge stängs nämligen av under två veckor och all trafik hänvisas till E 65 under tiden.
Skurup • Publicerad 22 augusti 2002

- Vi är tvungna att göra det nu när vattenståndet är som lägst i ån, berättar Bo Blomkvist som är biträdande projektledare från Vägverket. Under gårdagen hade miljörådet Bertil Norén från miljödomstolen vid Växjö tingsrätt tagit sig till Sandåkra för att på plats besiktiga området innan domstolen kan ge godkännande för vattenarbetet. För det är inte gjort i en handvändning att anlägga en ny bro, även en sådan liten som Sand-åkrabron. gräva en ny sträckning - Vi blir tvungna att gräva en ny sträckning för ån och då är det viktigt att vattnet sedan inte blir förgrumlat så fiskyngel dör, berättar Knut Hagerud som är vattenansvarig på Vägverket. I Skivarpsån finns det havsöring, gädda, id, bäcköring och till och med ål men det är svårt att se någon precis vid bron där vegetationen har tagit över totalt i sänkan. I samband med den nya bron så åtgärdas även väg 784 fram mot Johannamuseet. Det har visat sig att marken under den befintliga vägen är dålig och därför ska cirka 150 meter av den höjas med en halvmeter. Det var vid en inspektion 1995 som det konstaterades att bron är i mycket dåligt skick. Situationen var så allvarlig att det talades om att införa förbud för tung trafik på vägen. Bron byggdes 1935 av nödhjälpsarbetare och ersatte den mycket äldre gråstensbron som fanns tidigare. 1963 gjöt man på cement runt fundamentet, men sedan dess har den gamle trotjänaren drabbats av rost på stålbalkar och stödmuren i ena hörnet är i mycket dåligt skick. Den nya bron beräknas ha en livslängd på 80 år. På fredag börjar entreprenören gräva ut den nya sträckningen, något som inte behöver något tillstånd från miljödomstolen. Det behövs i stället när vattnet ska ledas över till den nya fåran. Ett projekt som Knut Hagerud från vägverket har utvecklat en helt ny och unik metod för. - Vi gräver ut ett stort kar parallellt med ån. Så öppnar vi upp nedströms så vattnet kan tränga in en bit. En dag senare börjar vi släppa in ytterst lite vatten genom ett rör så att det långsamt fylls, sedan får det stå så under en helg så att all sediment kan sjunka till botten ordentligt. Först därefter låter vi allt vatten ledas in i den nya fåran. Att vägverket är så försiktiga förklaras med att bottensedimentet kan innehålla ockra eller järnoxid, något som kan förgifta vattnet lokalt. Det är också viktigt att inte röra upp sediment när fiskarna har lagt rom, för de kvävs om sedan grumlingen sjunker till botten över dem. Partiklarna i vattnet kan även fastna i de vuxna fiskarnas gälar och kväva dem.

Peter Hellemark peter.hellemark@allehandasyd.se
Så här jobbar Ystads Allehanda med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons