Annons

Färdtjänst kvar i Skånetrafikens regi

Merparten av de skånska kommunerna är liksom Skurup inbegripna i diskussioner med Skånetrafiken. På dagordningen står ett nytt avtal som ger mer makt åt kommunerna när det gäller färdtjänsten.
Skurup • Publicerad 28 mars 2014

- Vi måste ha mer tumme i ögat på Skånetrafiken, säger Niklas Sjöberg (M), ordförande för kommunstyrelsen i Skurup.

Färdtjänst som kör fel, kommer för sent eller inte alls. Kundernas missnöje med Skånetrafiken och färdtjänstresorna har varit omfattande sedan en stor omorganisation genomfördes 2012.

Annons

Många färdtjänstbeställningar genom Skånetrafiken besvaras av en telefonist långt utanför Sveriges gränser. Språkförbistringar har i vissa fall uppstått med stora problem för den enskilde som följd.

I Skurup var missnöjet med tingens ordning så stort att man inte ville förlänga avtalet med Skånetrafiken. Beslutet blev närmast ett slag i luften eftersom avtalet inte kan förlängas – bara förhandlas om.

- Det visste vi ju om, men det var en ganska tydlig markering från vår sida, säger Sjöberg nu.

Från början skulle samtliga 33 skånska kommuner överlämna ansvaret för färdtjänsten till Skånetrafiken. Finansieringen skulle regleras med hjälp av en skatteväxling senare. Tanken infriades aldrig och nu ligger i stället fokus på att hitta ett nytt avtal med Skånetrafiken som kommunerna kan köpa och som finner nåd hos färdtjänståkarna.

Planerna på att Skurups kommun ska ta över verksamheten och köra i egen regi har lagts på hyllan. Åtminstone för den här gången. En upphandling av transportörer och av en beställningscentral anses ta för lång tid och ingenting som klaras av fram till årsskiftet, heter det.

- Skånetrafiken har vaknat till liv. Kommunen har en dialog med dem och de har nu presenterat två olika avtalsförslag. Vi har fram till den 14 april, då vi har ett nytt möte med Skånetrafiken, på oss att tycka till om förslagen, säger Sjöberg.

Skånetrafikens avtal med taxibranschen och övriga transportörer löper fram till 2017. För kommunerna ligger nu fokus sannolikt på vilken insyn man ska ha i verksamheten samt vilka möjligheter till sanktioner som missnöjda kommuner ska ha i förhållande till Skånetrafiken.

- Efter vad jag förstår betalas det rätt mycket vite till Skånetrafiken beroende på att transportörerna inte uppfyller avtalet. För att vi ska kunna sätta press på Region Skåne så är det i så fall vi som ska ha de pengarna och inte Regionen, säger Sjöberg.

Den nuvarande uppgörelsen är av tillsvidare-karaktär och har en 24 månaders uppsägningstid. Även här vill Sjöberg se en förändring i riktning mot en kortare tid för uppsägning.

Kommunförbundet i Skåne har också färdtjänsten på sin dagordning. Exakt hur förbundet ska agera är ännu inte klart. Klart är att de skånska kommunerna sannolikt försöker öka pressen på Skånetrafiken att hantera färdtjänsten bättre än tidigare.

- Vi får se hur långt vi kommer. Som formellt ärende kommer det upp på fullmäktige i maj. Då får fullmäktige bestämma hur vi ska gå vidare, säger Sjöberg.

Lina Campbell
Robert Jönson
Så här jobbar Ystads Allehanda med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons