Grusade planer för byväg
Den gångna hösten och vintern har varit blöt. Ständiga översvämningar har gjort att Vägverket ideligen tvingats stänga av vägen och leda om trafiken.
De boende tycker att vägstandarden bara blir sämre för varje år.
– De stänger av vägen men i själva verket behöver den göras i ordning, säger Peter Marot en av de boende som måste trafikera grusvägen.
Nisse Jönsson har bott i Ekarp större delen av sitt liv. Han tycker att situationen känns hopplös.
– Vi har klagat i 20 år men det har inte hjälpt. Vägstandarden blir hela tiden sämre. De senaste åren har den ursprungliga stenvägen under gruset kommit fram.
Dessutom upplevs håligheterna som en trafikfara då flera bilar kör på fel vägbana för att inte köra ner i groparna.
Christer Thomasson är driftledare på Vägverket och väl bekant med vägen.
– Jag körde där så sent som förra fredagen. Jag håller med om att det är stora hålor på ett par ställen men vägen är bra till bortåt 95 procent.
När det gäller problemen med översvämningarna har de varit ovanligt stora den här vintern. Men Christer Thomasson säger att ett dikningsföretag bara för några dagar sedan spolade en ledning där det varit stora vattenmängder.
– Det ser ut som om det haft effekt. Men till sommaren ska vi även låta filma ledningen för att se om där finns slam och rötter som måste bort.
Christer Thomasson säger att det inte går att göra i nuläget eftersom det står vatten i rören. Beträffande groparna i vägen ska de åtgärdas efter hand. För närvarande är det dock många grusvägar där det finns liknande bekymmer.
Enligt den klassificering av grusvägar som Vägverket har ska den aktuella sträckan bedömas enligt klass 1 när det gäller gropar.
Det innebär att vägbanan med verkets egna ord ska var jämn och fast. Endast enstaka håligheter får förekomma.
Med den klassificeringen ska också eventuella brister åtgärdas inom fem dagar enligt Christer Thomasson. Men han är medveten om att det för tillfället kan ta längre tid.
Nisse Jönsson anser att lösningen är att lägga oljegrus på ytan. Men det är inte aktuellt enligt Christer Thomasson.
Däremot ska det läggas på mer grus och vägbanan ska hyvlas.
– Men det är alltid problem med nederbörd. Regnet är vår värsta fiende eftersom det slår sönder grusvägarna.
Innebär det att problemen kommer att återkomma i höst?
– Tyvärr blir det alltid nya hål.
Ett svar som inte tröstar dem som trafikerar vägen.
– Det är onödigt arbete och utslängda pengar. Här kör många tunga fordon och det måste till något som är mer hållbart, säger Peter Marot.
Matz Jönsson