Hanteringen av medborgarförslag kan förbättras
Undersökningen visar att det finns ett flertal punkter som kan förbättras.
Uppdraget till granskningen har getts av Skurups kommunens revisorer. Deras ordförande, Sylve Qvillberg (s), tycker inte att slutsatserna ska ses som kritik av kommunens arbete.
– Den här kartläggningen pekar på vad som kan utvecklas. Vi har infört en ny organisation och det tar tid innan alla bitar fallit på sin plats.
Hanteringen av medborgarförslag får kritik såtillvida att den som skickar in förslaget alltid måste få veta vad som hänt med det.
Här har kommunen redan inlett en översyn av hanteringen.
I sin lista över brister tar Komrev även upp att beslutsformuleringarna måste bli tydligare.
Återrapporteringen av redan fattade beslut måste bli enklare att följa.
Något som enligt Komrev saknas i kommunen är en systematiserad bevakning av vad som händer i närområdet. Sylve Qvillberg säger att det kan handla om saker i grannkommunerna eller regionen. Likaväl som vilka nya lagstiftningar som är på gång.
– Det här görs i dag men på många håll i organisationen. Däremot har vi inte utsett en instans som ansvarar för insamlandet och sedan delar med sig till andra.
Sylve Qvillberg säger att det till exempel är viktigt att veta hur mycket reningsverket i Ystad klarar av att ta emot eftersom både Ystad och Skurup just nu expanderar. Samtidigt som båda nyttjar samma verk.
Det kan också gälla frågor inom vården där kontakten måste ske med Region Skåne.
I första hand tror Sylve Qvillberg att informationsavdelningen är den instans som är lämplig att hålla i bevakningen av omvärlden.
– De kan också ta till sig information. Det behöver inte bara handla om att ge ut.
Matz Jönsson