Annons

Ingen av hemtjänstens sex planerare får fortsätta efter omorganisationen

På sommarens första semesterdag blev Annika Lööw uppringd av sin högste chef. Hon fick efter 16 år veta att hon inte längre bedöms klara av arbetet som planerare inom hemtjänsten.
Inte heller någon av hennes fem kollegor fick fortsätta när sex planerares jobb nu tas över av fyra nyanställda.
Skurup • Publicerad 26 september 2024 • Uppdaterad tisdag 13:38
Maria Larsson och Annika Lööw har jobbat som planerare inom hemtjänsten. När tjänsterna gjordes om fick ingen av de sex planerarna någon av de fyra nya tjänsterna.
Maria Larsson och Annika Lööw har jobbat som planerare inom hemtjänsten. När tjänsterna gjordes om fick ingen av de sex planerarna någon av de fyra nya tjänsterna.Foto: Annika Thunell

Förändringens vindar blåser inom hemtjänsten i Skurup. Personal som tidigare bara jobbat kvällar ska även jobba dagtid, och tvärtom. Och enligt flera anställda är oron stor inför de förändringarna som ska sjösättas på måndag.

För att det dagliga arbetet ska fungera sitter i dagsläget sex planerare och fördelar personal på de arbetsuppgifter som ska utföras.

Annons

I den nya organisationen ska sex planerares arbetsuppgifter tas över av fyra personer, som får titeln administratörskoordinatorer. Och de tidigare tre hemtjänstområdena blir fyra.

– När de tjänsterna utlystes fick alla som ville söka dem, och fem av oss sex gjorde så. Men ingen av oss fick jobben. Vi ansågs inte klara av de utmaningar som skulle komma, berättar Maria Larsson.

Hennes kollega, Annika Lööw, har suttit som planerare i 16 år.

– På min första semesterdag i somras ringde vård- och omsorgschefen Damir Babic upp mig och berättade att jag inte fått jobbet. Det förstörde min semester.

Både Annika Lööw och Maria Larsson är kritiska till att den bristande kontinuiteten inom hemtjänsten skylls på dem som planerar personalens dagar hos vårdtagarna.

– Det är inte så lätt att få kontinuitet när långtidssjukskrivna ersätts med korttidsvikarier, säger Maria Larsson.

– En person har varit sjukskriven sedan den 29 december i fjor, men ingen långtidsvikarie har satts in. Då måste jag ju ersätta den personen med olika inhoppare hela tiden, säger Annika Lööw.

”Folk är ledsna och oroliga, vi vet inte hur det kommer att gå.”
Annika Lööw, planerare inom hemtjänsten

När den nya ordningen drar igång på måndag har Maria Larsson valt att går ut och jobba som undersköterska i hemtjänsten igen.

Hur känns det?

– Jag tycker ärligt talat att det ska bli skönt. Det har varit väldigt rörigt och turbulent, säger Maria Larsson.

Annons

Annika Lööw ska sitta kvar som planerare in i oktober, innan även hon går tillbaka till att jobba ute i hemtjänsten.

– Det blir skönt att komma därifrån. Dessutom känner jag att det varit tufft psykiskt, framför allt med sättet som de valde bort oss på, säger hon.

Hur känner sig de andra uppsagda planerarna?

– De är ledsna men ska också fortsätta i yrket, inom hemtjänsten eller på särskilt boende, säger Maria Larsson.

De upplever att cheferna hållit sig undan sedan de blev uppsagda som planerare.

– De stänger in sig på sina rum. Och Damir Babic har inte pratat med någon av oss efter semestern, säger Annika Lööw.

De sex planerarna har efterlyst ett möte med vård- och omsorgschefen, men fått nej, med hänvisning till att de kan prata med sina enhetschefer.

– Vi hade önskat mer öppna kort. De säger att vi varit delaktiga, men vi upplever att förändringarna gjorts bakom ryggen på personalen. Folk är ledsna och oroliga, vi vet inte hur det kommer att gå på måndag, säger Annika Lööw, och får medhåll av kollegan.

Damir Babic är vård- och omsorgschef, Skurup.
Damir Babic är vård- och omsorgschef, Skurup.Foto: Privat

Damir Babic, Skurups vård- och omsorgschef svarar på kritiken.

– Nu har vi tagit fram kvalifikationer och kravspecifikation för de här tjänsterna, vilket inte funnits innan. Det blir en viss förändring, två per område blir till en, men utöver detta skapar vi en kontrollfunktion som ska vara till stöd för övriga koordinatorer. Tanken är att de ska jobba med planeringssystemet på ett delvis annat sätt, där optimal planering är viktig för att kontinuiteten för kunden ska falla ut väl. Vi har dessutom tagit fram en ny handbok som ska följas.

Annons

Huruvida han tror att de sex planerarna hade kunnat klara av de förändrade arbetsuppgifterna eller inte, vill han inte svara på.

Annika Lööw fick besked om att hon inte fått jobbet på sin första semesterdag.

– Det var naturligtvis olyckligt, men inget vi kunnat göra något åt i denna rekryteringsprocess. Alla visste att vi rekryterade till tjänsterna under sommaren, säger han.

Nu är det mycket nytt som väntar på måndag. Är ni redo?

– Det är en stor omorganisation, nytt arbetssätt och nya områden. Men vi gör det här med fokus på att höja kvaliteten. Det är klart att det kommer bli en inkörningsperiod. Men vi har gått ut med information till alla som har hemtjänst, och hoppas såklart att allt ska falla på plats.

Finns det något ni kunde ha gjort annorlunda för att inte delar av personalen ska känna sig ledsen och orolig?

– Det är aldrig kul när medarbetare känner sig överkörda eller inte lyssnade på, men vi jobbar alltid utifrån de förutsättningar som finns. Visst, man kan alltid informera ännu mer. Samtidigt har alla ett eget ansvar och har kunnat kontakta mig om de undrat över någonting.

Planerarna har kontaktat dig och bett om ett möte, men du har avböjt?

– Jag har bett dem kontakta sin närmaste chef, och alla har fått återkoppling i rekryteringsprocessen.

YA har tidigare skrivit om personalens oro, då inför de schemaförändringar som väntar.

Annika ThunellSkicka e-post
Så här jobbar Ystads Allehanda med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons