Annons

Klagomål på att förarna inte hittar

Bilar som inte hittar och kommer för sent samt språksvårigheter. Nu kommer klagomål på färdtjänsten. Fast på kommunen känner man inte igen kritiken.
Skurup • Publicerad 15 oktober 2008

I såväl ett medborgarförslag som i en motion från Kåge Wellholt (partilös) får färdtjänsten hård kritik.

Helst vill de se att ett lokalt bolag tar över resorna eftersom lokalkännedomen då ökar.

Annons

Anette Svensson som arbetar med färdtjänstfrågor på kommunen känner inte igen bilden av att problemen skulle vara omfattande.

- I september kom det fyra eller fem klagomål och i denna månaden har det hittills bara kommit ett.

Framför allt handlar missnöjet om bilar som inte kommit på begärd tid.

Det har heller inte varit någon ökning av antalet klagomål sedan nuvarande företag i Ystad tog över.

- Det här med språksvårigheter känner jag inte igen alls i de klagomål som lämnats.

Hon säger att hon ofta trycker på att det är viktigt att de som är missnöjda hör av sig till henne.

Anette Svensson påpekar att är bilen mer än 20 minuter försenad vid hämtning går det att få kompensation för den egna avgiften.

Matz Jönsson matz.jonsson@allehandasyd.se
Matz Jönsson
Så här jobbar Ystads Allehanda med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons