Klagomål på att förarna inte hittar
I såväl ett medborgarförslag som i en motion från Kåge Wellholt (partilös) får färdtjänsten hård kritik.
Helst vill de se att ett lokalt bolag tar över resorna eftersom lokalkännedomen då ökar.
Anette Svensson som arbetar med färdtjänstfrågor på kommunen känner inte igen bilden av att problemen skulle vara omfattande.
- I september kom det fyra eller fem klagomål och i denna månaden har det hittills bara kommit ett.
Framför allt handlar missnöjet om bilar som inte kommit på begärd tid.
Det har heller inte varit någon ökning av antalet klagomål sedan nuvarande företag i Ystad tog över.
- Det här med språksvårigheter känner jag inte igen alls i de klagomål som lämnats.
Hon säger att hon ofta trycker på att det är viktigt att de som är missnöjda hör av sig till henne.
Anette Svensson påpekar att är bilen mer än 20 minuter försenad vid hämtning går det att få kompensation för den egna avgiften.