Livsfarligt på ombyggda E65
- Kommer man nu från Malmöhållet finns ingen chans att använda vägrenen för att bromsa och svänga mot Skurup eller för att accelerera från stopptecknet mot Ystad. Jag har själv fått en bakomvarande bil alldeles inpå mig när jag bromsat för bilar som ska av eller på där. Det känns helt livsfarligt.
Hans Wentzel har ringt Vägverket och påtalat denna trafikfara på nyligen ombyggda E65, men utan större respons.
- Jag hamnade i kundtjänst någonstans och fick höra att de skulle titta på saken, och jag hoppas verkligen att något sker innan den händer en olycka. Det pratas mycket om ökad trafiksäkerhet och nollvison ändå bygger man en så farlig av- och påfart som den östra av- och påfarten till Skurup vid Preem-macken.
Hastigheten på E65-sträckan från Skurup till Rydsgård som byggts om till en 2+1 väg är 90 kilometer i timmen. Innan fanns en vägren som bilisterna kunde använda för att svänga av eller upp på E65 vid Sandåkra, men den har försvunnit.
Det upptäcktes också redan under de första veckorna med 2+1-väg att av- och påfarten blivit för snäv.
- Avståndet mellan stållineräcket och vägräcket var för trångt, säger Johnny Larsson, platschef på NCC som bygger om E65 åt Vägverket. Vi fick nästan omgående en beställning att bredda upp korset så att även långtradare och andra tunga fordon kunde ta ut svängen ordentligt.
Det gick igår inte att nå Vägverkets projektledare för ombyggnaden av E65 för en kommentar kring denna trafikfara, men även Johnny Larsson har uppmärksammat svårigheterna vid denna östra av- och påfart.
- Det gäller att de bakomvarande är beredda att släppa på gasen eftersom det bara finns en vägbana, säger Johnny Larsson. Hittills finns bara en gängse skylt om av- och påfart, men kanske skulle man kunna sänka farten till 70 kilometer i timmen för att även på så sätt uppmärksamma bilisterna.
Det har man gjort vid Lemmeströkorset och Stenbäckskorset, dock utan större framgång tycker Hans Wentzel.
- Det räcker inte att sänka farten, säger han. Som pendlare vet jag att nästan ingen saktar ner vid de korsningarna. Det som behövs är att vägbanan både breddas upp för den avsvängande trafiken och att det byggs en accelerationsfil för trafiken som ska upp på E65. Annars blir hastighetsskillnaden för stor och risken för olyckor troligen oundvikliga.
En accelerationssträcka finns vid Svaneholmsavfarten för trafiken mot Ystad. Den används nu lite felaktigt vid avfart mot Skurup, vilket förstärker den redan skarpa kurvan ytterligare. Det är dock ett problem som inte är bestående.
- Den gamla avfarten mot Skurup kommer att stängas framöver, troligen i månadsskiftet mellan april och maj, säger Johnny Larsson, NCC. Trafiken ska då ledas in västerifrån i Skurup via Svaneholmsavfarten.
Bron står klar över järnvägen, men kommunen ska ordna anslutningsvägarna till den nya västra avfarten, via Västergatan och Södergatan.
- Enligt planerna ska vägen från bron till Västergatan vara färdig till halvårsskiftet, säger Bertil Lager, förste byggnadsingenjör vid Skurups kommun. Sträckan från Västergatan till Södergatan kan sedan kanske bli klar till nyår. Men det är en budgetfråga hur mycket som kan tas i år och vad som ska läggas på nästa år.