Målerifirma i tvist om moms

- Vi vill få saken prövad i tingsrätten, det är därför vi inte har betalt tillbaka momsen.
Skurup • Publicerad 14 februari 2003

Det säger företagaren vars målerifirma nyligen hamnat på Råd & Röns så kallade svarta lista över företag som inte följt Allmänna reklamationsnämndens (ARN) rekommendationer. Bakgrunden till ärendet är ett måleriarbete som firman skulle utföra hos en privatperson. I början av juli 2001 träffade måleriföretagaren ett par som ville ha huset ommålat. De kom överens om ett ungefärligt slutpris och målaren berättade också att timpriset var 245 kronor. Men ganska snart uppstod problem mellan målerifirman och makarna. Paret skulle själva göra en del av arbetet och dessutom skaffa in materialet. Inget av detta blev gjort vilket enligt målaren innebar ett merarbete på 100 timmar för målerifirman. När makarna fick en räkning på drygt 100 000 kronor protesterade de och ville inte betala. Dels menade de att man kommit överens om ett betydligt lägre pris, dels ansåg makarna att målaren inte upplyst om att timpriset 245 kronor var utan moms. De ville inte heller betala en extra kostnad för servicebil på 12 400 kronor som de inte fått veta något om. - Jag är medveten om att jag glömt att berätta att vi tar ut avgiften för servicebilen. Därför fick de också tillbaka det beloppet. Men att priset var utan moms har jag sagt och skulle jag betala tillbaka det så blir det ju fråga om svartjobb. Ärendet hamnade förra året hos Allmänna reklamationsnämnden i Stockholm. Där ansåg man att avtalsförhållandet mellan parterna var mycket oklart men att företaget inte på ett tillräckligt tydligt sätt hade gjort klart att momsen tillkom. Därför rekommenderade man företaget att betalar tillbaka momsbeloppet på 15 190 kronor. - Bevisbördan ligger hos näringsidkaren. Eftersom han inte kunnat visa att han klargjort att moms tillkommer har nämnden tyckt att han ska betalar tillbaka, säger Anna-Maria Pursola som handlagt ärendet på ARN. Enligt företagaren har ARN bara gått på parets uppgifter. De har inte heller åkt ut för att kontrollera de arbeten som gjorts och det rimliga i priset. - Vi granskar alla fall noga och tar in yttranden från båda parter, men vi åker inte ut och inspekterar, förklarar Anna-Maria Pursola. - Jag förstår inte hur ARN kan ta beslut på något de inte sett eller kollat. På det här sättet lär de ju ut till konsumenter att man kan luras, anser företagaren. Anna-Maria Pursola håller med om att nämndens sätt att arbeta ibland kan vara till fördel för oärliga konsumenter. För att undvika att man hamnar i tvister av det här slaget rekommenderar hon att man alltid skriver ned villkoren. Detsamma menar kommunens konsumentrådgivare Anita Hedin. - Jag säger alltid till folk att de ska ha ett skriftligt avtal. Sedan måste man också ha fortlöpande kontakt om det visar sig att det tillkommer arbeten som hantverkaren inte visste från början. Beslutet från Allmänna reklamationsbyrån är endast en rekommendation och har ingen laglig kraft. De företag som inte följer råden hamnar dock på Råd & Röns svarta lista som publiceras på nätet och i tidningen.

Karin Jansson karin.jansson@allehandasyd.se
Så här jobbar Ystads Allehanda med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.