Netto kritiseras för städningen
Inspektionsprotokollet från besöket på Netto den 16 september är nedslående läsning ur ett hygienperspektiv. Utöver nämnda brister var även mejerikylens golv smutsigt och det saknades flytande tvål på personaltoaletten, något som enligt reglerna måste finnas.
Trots uppenbara hygienbrister valde Ingela Engblom att bedöma avvikelserna som ”mindre allvarliga”.
– Skälet till det bara blev ”mindre allvarliga” är helt enkelt att Netto enbart säljer förpackade livsmedel. Det ska därför inte kunna ske någon kontamination till andra livsmedel.
– Bara för att allt är förpackat så betyder det förstås inte att det ska förekomma mögel och annat som jag anmärkt på. Men hade butiken hanterat rått kött eller haft någon tillagning, ja, då hade det varit en högriskanläggning och situationen en helt annan, säger hon.
Att avvikelserna bedömts som mindre allvarliga betyder inte att det inte måste åtgärdas omgående av livsmedelsaffären.
– Man har ett bra egenkontrollsystem, men Netto behöver helt enkelt bli bättre på att städa, säger hon.
På Netto i Sverige är Lennart Dahlberg bland annat ansvarig för kvaliteten i matvarujättens anläggningar. Han konstaterar också att personalen i Skurup måste bli bättre på städning.
– Vi tar allvarligt på alla sådana här saker. Vi har dels en egen kontroll, men vi har också ett externt företag som två gånger om året genomför kontroller liknande dem de kommunala inspektörerna genomför, säger han.
Nettobutiken i Skurup får enligt Dahlberg generellt goda betyg vid de inspektioner som butiken via sina konsulter själv genomför.