Annons

Om om inte hade funnits

Tänk om alla tunga handelsskepp som dagligen angör Trelleborg i stället seglat in i Hörte. Om 1890-talets statsmakter uppmärksammat en före detta överdirektörsassistent vid SJ hade det kunnat hända.
Skurup • Publicerad 20 januari 2005
Hamnen i Hörte som den såg ut i mitten av 1900-talet. ARKIVBILD: YA
Hamnen i Hörte som den såg ut i mitten av 1900-talet. ARKIVBILD: YAFoto: 

Hamnen i Hörte. En liten, inte särskilt märkvärdig men charmig småbåtshamn. En hamn som i dagsläget mest är känd för sin tånglukt och som definitivt ligger i skuggan av hamnen i Abbekås några stenkast bort.

Men det skulle kunna ha varit annorlunda. Rejält annorlunda. I alla fall om svensken Volrad von der Lancken i slutet av 1800-talet fått gehör för sina storslagna planer att göra lilla Hörte till Sveriges port mot kontinenten.

Annons

Ja, du läste rätt. Genom att anlägga en stor hamn i Hörte och därifrån dra nya, statliga järnvägsspår till Sösdala, söder om Hässleholm och till Holmeja, skulle den lilla kustbyn snart kunna bli navet i den växande handels- och persontrafiken mellan Sverige och kontinenten, med de snabbaste och mest effektiva förbindelserna till både Stockholm och Göteborg. Och då skulle det i stället vara hamnarna i Trelleborg och Ystad som legat i skuggan av hamnen i Hörte. Volrad van der Lancken var en före detta överdirektörsassistent vid Statens järnvägar, som efter att 1887 ha lämnat Sverige för Tyskland blev djupt engagerad i Sveriges kommunikationer med kontinenten och då främst med der ekonomiskt växande tyska riket.

von der Lanckens anledningar till att Hörte skulle få en nyckelposition i kommunikationerna mellan Sverige och kontinenten var flera. I det stora, politiska perspektivet ville vonder Lancken minska Danmarks betydelse för den svenska utrikeshandeln. Han ville att Sverige skulle göra sig kvitt den kostsamma mellanhand som grannlandet utgjorde.

Vad beträffar det mindre perspektivet, valet av just Hörte, var detta noga uträknat av von der Lancken. I utförliga statistiska uträkningar jämförde han trafikleder, väglängder och restider och kom fram till att Hörte, med sitt hamndjup på åtta meter och med sin geografiska position rakt norr om den tyska hamnstaden Sassnitz, var det bästa placeringen för en hamn som skulle kunna ta emot tung handelstrafik från Tyskland. Om hans visioner blivit verklighet skulle dagens småbåts-hamn onekligen se lite annorlunda ut.

Om inte om funnits, alltså. Men det fanns. Och som så ofta hette det pengar. von der Lanckens planer skulle kosta bortåt 10 miljoner kronor, vilket var en enorm summa på den tiden. Hans planer gick i stöpet, de kom aldrig upp på någon politisk nivå. Statsmakten riktade i stället sin uppmärksamhet mot Öresund och förbindelserna mellan Helsingborg-Helsingör och Malmö-Köpenhamn/Warnemünde och så småningom mot Trelleborg.

von der Lanckens andra stora vision, att förstatliga alla järnvägar, blev däremot av efter några år. Men det är en annan historia.

Christopher Lembke

SAXO
Så här jobbar Ystads Allehanda med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons