Annons

Skurupsbo får rätt mot solpanelsleverantör

Företaget ska betala tillbaka, eller se till så att solcellspanelerna fungerar. Att skylla på batteriet och installationen håller inte, anser ARN.
Skurup • Publicerad 25 september 2024
Två månader fungerade solcellspanelerna, sedan gick något snett.  (Bilden är från ett annat tillfälle och har inget med ärendet i texten att göra.)
Två månader fungerade solcellspanelerna, sedan gick något snett. (Bilden är från ett annat tillfälle och har inget med ärendet i texten att göra.)Foto: Lena Johansson

Leverantören av solcellspanelerna gjorde fel, enligt ARN (Allmänna Reklamationsnämnden), och ska ersätta den man i Skurup som valt att reklamera företaget.

Mannen köpte ett solcellspaket för nästan 200 000 kronor. Det hela hann fungera i ungefär två månader, sedan visade en app att batteriet inte fungerade. Företaget skickade tekniker, men de hittade inget fel.

Annons

Enligt företaget har man inte gjort något fel, utan menar att problemet uppstod hos företaget bakom batteriet – och att det handlar om en felaktig kombination av produkter.

ARN håller inte med och skriver att det handlar om en produktgaranti: kunden har köpt ett paket som ska fungera. Vilka delar eller installationer som inte fungerar, ligger inte på kundens ansvar att ta reda på.

Nämnden rekommenderar att företaget hjälper kunden på ett fackmannamässigt sätt. Det står också de två parterna fritt, som ARN skriver, att komma överens om återbetalning av pengarna.

Maja LjungSkicka e-post
Så här jobbar Ystads Allehanda med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons