Marcus Nilsson byter till division 1
Efter säsongen 2005 deklarerade Marcus Nilsson att det var färdigåkt i division 2 och att siktet nu var inställt på division 1, den så kallade värstingklassen med namnkunniga förare som Kenneth Hansen, Per Eklund, och Lasse Larsson.
Alla pusselbitarna (bland annat ekonomin) hann dock inte falla på plats redan i fjor utan Marcus valde i stället att göra ett uppehåll för att göra ordentlig satsning den här säsongen.
– Jag ligger lite efter i tidsschemat på grund av att jag råkade hugga mig i tummen med en yxa och fick gå med handen i gips halva januari och hela februari, säger Marcus som nu när gipset är lagt återupptagit färdigställandet av den nya bilen, en handbyggd Peugeot 207, som är en helt ny skapelse som inte tidigare figurerat på tävlingsbanorna.
När YA kommer på besök är det nästan ett tomt skal som han kan visa upp. Dock har han kommit så långt att säkerhetsburen med alla sina rör är på plats.
– Nu återstår bara att montera kylaren och sen ska den lackas och sättas ihop, säger Marcus som räknar med att ha hela skapelsen klar om en månads tid. Trots att det handlar om en helt ny bil är Marcus inte rädd för att han köpt grisen i säcken.
– Nej, inte alls. I och med att hjulbasen är den samma som Kenneth Hansens Citroén och motorn är bland de bästa på marknaden är jag inte orolig, säger Marcus som dock är införstådd med att det blir en helt ny körupplevelse.
– Motorn är tre gånger starkare än den i min gamla bil och den slår en formel 1-bil i accelerationen upp till 100 kilometer i timmen. Dessutom är den här bilen fyrhjulsdriven så blir det självklart en omställning. Jag räknar därför med att det kommer att ta hela den här säsongen för att riktigt lära mig bilen, säger Marcus som därmed också sagt att han ligger lågt med sina förväntningar.
– Skulle jag vinna SM är det inte jag som kört bra utan de andra som kört dåligt. Men jag ska göra vad jag kan för att i varje fall försöka ta en pallpalts i någon deltävling.
Men någon satsning på EM blir det inte det här året, bortsett från att han kommer att köra de två EM-deltävlingarna i Norge (Momarken) och Sverige (Höljes) som ingår i SM-serien.
– Tävlingsschemat hade blivit för tight i EM och till syvende och sist handlar det om ekonomi, säger Marcus. Men på sikt hoppas han att få testa bilen även ute i Europa. Den här nysatsningen ska nämligen ses på flera år.
– Men kanske blir det ytterligare någon EM-deltävling i slutet av säsongen om det skulle visa sig att vi då har lite pengar över på kontot. Det blir i så fall rean bonustävlingar som jag bjuder mina sponsorer på, säger Marcus.
För sponsorerna är onekligen viktiga - den här satsningen kostar massor av pengar och hade inte kunnat gjorts utan dem. Bara bilen går på drygt en miljon och varje SM-deltävling går runt på 100 000 kronor. Allt som allt handlar det om en budget för det här året på två miljoner kronor trots att Marcus gör mycket av byggjobbet själv.
– Men utslaget på en treårsperiod blir kostnaden mindre. Det är nu det första året som det är dyrast.
SM-premiären går den 16 juni i Knutstorp. Men vem han ska tävla för då vet han inte i dagsläget.
Marcus vill nämligen ha en viss ersättning från Tomelilla MK - runt 20 000 kronor – för att täcka kostnader för bland annat start-, medlems- och licensavgifter.
– Hittills har Tomelilla emellertid inte visat något intresse men jag har inte stängt några dörrar på något vis och vi ska fortsätta att diskutera saken och jag har till och med föreslaget hur kostnaderna skulle kunna finansieras för klubben. Men skulle vi inte komma överens kan det mycket väl bli så att jag kommer att tävla för någon annan klubb.
Jan Andersson
0411-55 78 71
jan.andersson@allehandasyd.se