Annons

Marcus Nilsson kör Peugeot

Inför årets EM- och SM-säsong byter Marcus Nilsson bil då han överger Citroën för att i stället ratta en Peugeot 306.
Sport • Publicerad 18 mars 2003

Men 306:an är lite av en "nödlösning", berättar en annars optimistisk Marcus. - Meningen var att jag skulle köra Peugeot 206, en helt ny bil med vassare motor och större hjul. Men det har strulat till sig i tillverkningen av den modellen och jag har därför i stället fått köpa en 306:a, säger Marcus. Varför har du övergett Citroën? - Tycker Peugeot har en positivare inställning och är mer villiga till sponsring. Citroën var bara inriktade på att stötta Kenneth Hansen och jag tyckte det kändes meningslöst att göra reklam för Citroën när man fick så lite respons tillbaka, säger Marcus som emellertid inte helt överger sin gamla Xsara? - Peugeot 306 är byggd på samma bottenplatta och har samma motor och samma drivlina som Citroën Xsara så vi räknar med att vi kan använda delar från gamle bilen i den nya. Och i och med att bilarna i grunden är så lika behöver man inte skruva bort sig när det gäller inställningar och liknande, säger Marcus. Precis som i fjor kommer Marcus att dubblera och han kommer att köra såväl EM som SM. I fjor gjorde Marcus i sin första hela EM-serie och knep då en hedrande sjätteplats i division 2. Och det är en placering som han räknar med att kunna förbättra i år trots strulet med bilbytet. - Ett par av mina värsta konkurrenter från i fjor har slutat, bland annat slutsegraren Marc-Jan Vlassak samt Magnus Hansen. Magnus var helt inställd på att ta steget upp i division 1 men har inte fått sponsorer tillräckligt och tar därför ett sabbatsår, säger Marcus. Också när det gäller SM slipper Marcus några av sina värsta antagonister.. - Jag vet att norrmännen inte kommer att köra SM i år så av de som jag hade framför mig i fjor återstår bara Per Gustavsson. Per är för övrigt ny märkeskollega med Marcus som i övrigt fått mycket hjälp Marko Jokinen, finländaren som kör i division 1. - Det är Marko som har hjälp mig in på Peugeot, säger Marcus. Värsta konkurrenterna i EM? - I fjor vann Marc-Jan Vlassak med en Opel Astra och därför vill alla köra Oplar i år. Och det är väl de två som kör Opel, Guttorm Lindefjell (som körde Peugeot i fjor) och Harald Sachweh som blir svårast. Men jag tror nog jag har chans mot dem på grusbanorna men jag får kanske lite problem på asfaltsbanorna där Oplarna har fördel av större hjul. Hade jag fått min Peugeot 206 som det var tänkt från början hade jag haft chansen även på asfaltsbanorna då 206:an också tillåts köra med större hjul och som dessutom har en vassare motor, säger Marcus som trots allt är väldigt optimistiskt inför säsongen. - Det var min första säsong i fjor men nu har jag kört igenom alla EM-banorna. Med tanke på att jag då slutade sexa och att ett par av mina värsta konkurrenter har slutat tror jag att jag kan bli något snäpp bättre i år. En pallplats ligger inte ljusår bort?

Tommy Nilsson tommy.nilsson@allehandasyd.se
Så här jobbar Ystads Allehanda med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons