Annons

Nya trenden: "Kom in i löpningen genom Tiktok"

Vissa har sprungit Lidingöloppet 59 år på raken.
Men det är den nya generationens löpare som sticker ut när den klassiska tävlingen firar 60.
– Jag kom in i löpningen genom att jag såg det på Tiktok, säger Ida Lindgren, 18.
Friidrott • Publicerad 26 september 2024
Ida Lindgren, 18 år, började med löpning bara för något år sedan, mycket tack vare att hon fått inspiration från Tiktok. Nu ska hon springa Lidingöloppet.
Ida Lindgren, 18 år, började med löpning bara för något år sedan, mycket tack vare att hon fått inspiration från Tiktok. Nu ska hon springa Lidingöloppet.Foto: Claudio Bresciani/TT
Sune Eriksson, 80, som i helgen springer Lidingöloppet för 60:e gången.
Sune Eriksson, 80, som i helgen springer Lidingöloppet för 60:e gången.Foto: Lidingöloppet
"Jag tror att det handlar om Tiktok", säger 18-åriga Ida Lindgren om anledningen till att så många unga hittat till löpningen på senare år.
"Jag tror att det handlar om Tiktok", säger 18-åriga Ida Lindgren om anledningen till att så många unga hittat till löpningen på senare år.Foto: Claudio Bresciani/TT

Sune Eriksson är en 80-årig Lidingöloppslegendar som gör sig redo för sin 60:e start. Han är en av få som fullföljt samtliga upplagor även om han sedan i fjol bytt fullängdaren 30 kilometer till det kortare milloppet.

– Jag var tvungen att dra ner på det till slut. Så att jag inte skulle stryka med i de där backarna, säger ålänningen som flyttade till Sverige som ung och nu tävlar för Trosa Vagnhärads SK.

Annons

Sune minns debuten 1965, hur de drygt 600 startande skrämde slag på en "dam i Merscha" ute på Lidingö, liksom att han hade överskattat sin egen förmåga.

– Jag var bra tränad, tyckte jag. Jag hängde med i eliten nästan två mil. Då gick jag in i väggen. Jag tänkte "nu tar jag bussen till målet" men det fanns ingen. Så jag fick knalla i mål. Annars hade jag missat ett år.

Tiktok-effekt

Att Sune kommer till start är som det brukar. Annat har förändrats.

Över 35 000 deltagare väntas komma till start under Lidingöloppshelgen 2024 och ovanligt många av dessa är unga löpare.

Till exempel har antalet kvinnor i åldern 18–24 ökat med 88 procent jämfört med i fjol för 30-kilometersloppet.

18-åriga debutanten Ida Lindgren är inte förvånad.

– Jag tror att det handlar om Tiktok. Runt pandemin var det väldigt mycket fokus på gymmet, men det är så prestationsinriktat. Det blir ännu en sak för tjejer att behöva prestera inom. När jag upptäckte löpning så insåg jag att här kan jag bara gå ut, jag behövde inte bry mig om någon annan, säger Ida Lindgren.

Slow running

Hon började springa för fyra år sedan, men första loppet hon deltog i var Stockholm Marathon i somras.

– Jag trodde att det skulle vara det jobbigaste jag varit med om. Men det var det inte, det var bara så himla kul.

Visst finns det tider hon gärna vill klara, som att springa Lidingöloppet under tre timmar. Men det är inte prestationen som lockar. Hon lyfter i stället upp fenomenet "slow running", som blivit stort på sociala medier.

Annons

– Jag har aldrig brytt mig om att kolla på influencers som skriver "Så snabbt springer du". Det är mer "Följ med mig på mitt långpass" och så springer man väldigt långsamt. Man nämner oftast inte ens hur snabbt man springer.

Fakta: Lidingöloppshelgen 2024

Under konceptet Lidingöloppet ingår flera lopp för olika klasser med varierande sträckor. Under helgen 27–29 september genomförs alltifrån skolstafetter till det klassiska Lidingöloppet 30 kilometer.

Över 35 000 löpare väntas komma till start i något av loppen.

Lördagens Lidingöloppet 30 kilometer går att se på TV4 Sportkanalen och på TV4 Play, där sändningen inleds klockan 12 och pågår till kl 15.

Fredag 27 september: Lidingöfemman, Lidingörullet, Lidingöruset och skolstafetter.

Lördag 28 september: Lidingöloppet 30 km (start 12.30), Lidingöloppet 15 km (10.00) samt Lidingöloppet 10 km respektive 4 km (09.00).

Söndag 29 september: Rosa Bandet-loppet 10 km (13.20) samt Lilla Lidingöloppet och Lidingö knattelopp.

TT
Så här jobbar Ystads Allehanda med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons