unlock

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

  1. Avdelningararrow-down
  2. Orterarrow-down
  1. Tjänsterarrow-down
  2. Annonseraarrow-down

Pernilla från Ystad är USA:s hetaste motormamma: ”Det är jättestort”

Att ha en svensk mamma, amerikansk pappa och dubbelt medborgarskap tycks vara ett framgångsrecept inom idrotten.
Se bara på stavhopparen Armand Duplantis.
Eller på Oliver Askew.
USA:s racingkomet har en mamma som kommer från Ystad.
– Oliver lever i en drömvärld just nu, säger mamma Pernilla till YA-sporten.
Pernilla från Ystad är mamma till den amerikanska racingstjärnan Oliver Askew. Nästa säsong kör han i värstingklassen IndyCar.
Pernilla från Ystad är mamma till den amerikanska racingstjärnan Oliver Askew. Nästa säsong kör han i värstingklassen IndyCar.
Foto: Road to Indy

I tisdags tog Armand Duplantis VM-silver i Doha. På läktaren satt mamma Helena och följde dramatiken tillsammans med sin amerikanska man Greg.

Ungefär samma sak är det när Oliver Askew härjar på USA:s största motorarenor. På läktaren, eller i depån, sitter mamma Pernilla och hennes man Anthony, som båda är starkt involverade i sonens karriär.

Men låt oss gå 30 år tillbaka i tiden. Pernilla hette då Carlsson i efternamn och hade nyligen tagit studenten vid Österportskolan. Under skoltiden hade hon extraknäckt som frukostvärdinna på Ystad Saltsjöbad men fick efter gymnasiet fast anställning som passpolis vid Polenfärjorna i Ystad.

Med den bakgrunden skulle Pernilla kunna ha levt ett helt vanligt Svenssonliv. Kanske vara en handbollsmamma, som i yrket hade fortsatt att kontrollera resenärer i färjeterminalen.

ERBJUDANDE!

Allt innehåll på ystadsallehanda.se, appen MinYA och e-tidning mån-lör. Endast 79 kr första månaden! (ord pris 199 kr)

Men det blev något annat.

I dag heter hon Pernilla Askew och bor i Jupiter i Florida, inte speciellt långt ifrån familjen Parnevik. Hon är mamma till USA:s nya motorgunstling, 22-årige Oliver. Nästa år kommer sonen att tampas med bland annat de svenska racingstjärnorna Felix Rosenqvist och Marcus Eriksson i IndyCar – en organisation som av vissa rankas högre än Formel 1.

Oliver Askew på väg att vinna en av många tävlingar.
Oliver Askew på väg att vinna en av många tävlingar.
Foto: Chris Bucher

– På fyra år har Oliver gått från gokart till IndyCar och resan han gjort har har blivit en stor grej här i USA. Framförallt fick han ett stort genombrott när han nyligen vann Indy Light-serien, berättar Pernilla.

Det var 1990 som Pernilla sökte ett äventyr och ”stämplade ut” vid passkontrollen i Ystad. Hon och kompisen Katharina Bäckström tog jobb som au pair i samma familj i Miami. Ett beslut som skulle komma att ge livet en helt ny riktning för båda Ystadstjejerna.

Året efter mötte båda den stora kärleken. Alltså inte någon semesterflirt, utan män som de gifte sig med och nu har levt med i tre decennier

– Så har det blivit. Jag har en amerikansk man och två barn, Hanna och Oliver. Båda barnen har dubbelt medborgarskap, berättar Pernilla.

Redan som åttaåring började Oliver köra gokart med pappa Anthony som mekaniker. Talangen var tydlig och som 12-åring fick Oliver kontrakt med ett fabriksteam. Så småningom tog han plats i Team USA och körde VM-tävlingar i bland annat Dubai, Spanien och Portugal. Oliver var en amerikansk motsvarighet till Tomelillakillen Joel Eriksson, det vill säga ett förarämne av sällan skådat slag.

– Oliver tävlade så mycket under uppväxten, att han missade delar av skolan. Till slut fick vi börja med hemundervisning. Men var inte läxorna gjorda blev det ingen racing, det var dealen, säger Pernilla.

Så småningom hamnade Oliver i ett ”laddersystem”, ett slags talangprogram som siktar mot att slussa de bästa förarna hela vägen upp mot IndyCar. Nästan alla faller bort på vägen. Konkurrensen är helt enkelt för tuff och kostnaderna för höga. Men Oliver Askews karriär har varit spikrak. År efter år har han kört skjortan av sina konkurrenter och de senaste åren har han gasat igenom USF 2000, Indy Pro 2000 och Indy Lights. Segern i Indy Lights ger honom access till det finaste som finns i amerikansk motorsport, nämligen IndyCar. En racingserie som tv-sänds över hela världen och som körs på banor med publikkapacitet på upp emot 250 000 åskådare (Indianapolis, som är världens största sportarena). Statusen är hög och förarna superkändisar.

Oliver och hans team efter segern i Indianapolis. Hans motorkarriär sponsras bland annat av det svenska företaget Index Invest, där även Pernilla jobbar.
Oliver och hans team efter segern i Indianapolis. Hans motorkarriär sponsras bland annat av det svenska företaget Index Invest, där även Pernilla jobbar.

Men utgifterna är också enorma. Tack vare prispengar och olika stipendier har Oliver så att säga fått hjulen att snurra. Segern i Indy Light gav honom exempelvis ett stipendium på 1,1 miljoner dollar (drygt 11 miljoner kronor).

– Det räcker till att köra 3-4 tävlingar i IndyCar. För att kunna genomföra hela serien krävs det betydligt mer och för tillfället jobbas det mycket med sponsorer.

Precis som Armand Duplantis föräldrar, har Pernilla och Anthony hjälpt sonen genom hela karriären. Men nu har Oliver kommit upp på en nivå, att ett management hjälper honom att hålla koll på alla papper och olika kontrakt.

– Själv försöker jag hjälpa Oliver med social media och sådant. En viktig del av elitidrotten är att synas på olika plattformar, säger Pernilla.

Men det är inte bara i kulisserna som Pernilla rör sig. Efter segern i Freedom 100 i våras fick hon sin lilla stund i rampljuset, när Oliver skulle åka parad genom Indianapolis och hyllas på stadens gator och torg.

– Oliver har ingen flickvän, så han frågade om jag hade lust att hänga med honom i bilen när han skulle åka runt och bli hyllad. Det var lite gulligt att han ville ha med sin gamla mamma där, säger Pernilla.

Pernilla och Oliver på triumffärd på gatorna genom Indianapolis...
Pernilla och Oliver på triumffärd på gatorna genom Indianapolis...
Foto: Chris Bucher

Även om Pernilla är född i Småland är det i Ystad som hon har sitt hjärta och sina närmaste vänner. Praktiskt taget varje år är Pernilla hemma i Ystad på besök, oftast tillsammans med resten av familjen.

– Det finns hur mycket som helst som är bra med Ystad. När jag kommer hem brukar jag försöka hänga med kompisar och fika på stan. Sedan missar man aldrig att besöka Fritidsbaren och äta deras wienerbröd. ”Hallå-hallå-mannen” är en riktig profil, säger hon och skrattar.

Pernilla och Oliver på stationen i Svarte förra vintern.
Pernilla och Oliver på stationen i Svarte förra vintern.

I mars 2020 skrivs nästa kapitel i Oliver Askews racingsaga. Då debuterar han i säsongen första IndyCar, ett gatulopp i St Petersburg, Florida. Då är insatserna större, farterna högre och farorna värre.

I IndyCar kommer farterna upp emot 400 kilometer i timmen – är du aldrig rädd när Oliver kör?

– Jo, det är jag. Genom åren har har jag sett en del sett krascher. Samtidigt vet jag att säkerheten i bilarna utvecklas hela tiden. Oliver har valt det här livet och han gjorde det tidigt. För honom har aldrig någon plan B existerat, bara plan A. Nu har han nått där han vill och lever sitt drömliv. Det är svårt att ha några invändningar när han är så lycklig, men visst är jag rädd emellanåt, avslutar Pernilla Carls... Askew.

Oliver Askew gör sig redo för ett race.
Oliver Askew gör sig redo för ett race.

Fakta

IndyCar Series:

Mest kända lopp IndyCar Series: Indianapolis 500 är kronan i mästerskapet. Det körs över 500 miles, 805 km, vilket betyder 200 varv på den fyra kilometer långa ovalbanan Indianapolis Motor Speedway. Tävlingen har genomförts årligen sedan 1911, men gjorde uppehåll ett par år i samband med de båda världskrigen. Mellan 1950 och 1960 var Indy 500 en del av VM i Formel 1. Den enda svensken som vunnit tävlingen är Kenny Bräck, han gjorde det 1999 och notera att vinnaren inte sprutar champagne - utan firar med mjölk.
Källa: Aftonbladet

Fakta

Krascherna

Indianapolis 500 är bara en av deltävlingarna i IndyCar Series, men det är också en av motorsportens tre stora klassiker tillsammans med LeMans 24-timmars lopp och Monaco GP i F1.
Krascherna i IndyCar Series:
Det är 144 människor som har omkommit i samband med tävlingar i IndyCar Series och dess föregångare. 96 av dem har varit förare och de flesta dödolyckorna skedde fram till och med 1950-talet.
1998 och 1999 var det två otäcka olyckor där bildelar slungades ut i publiken vilket dödade åskådare och under 2000-talet har det skett två fruktansvärda olyckor, Dan Wheldon omkom i Las Vegas 2011 och Justin Wilson i Pocono år 2015.

Fakta

Följ Oliver

Oliver Askew finns på sociala medier på följjande plattformar:
Twitter: @Oliver_Askew
instagram: oliveraskew
Facebook: @oliveraskewracing
Hemsida: oliveraskew.com

Läs mer

Gittan öppnade sin ateljé

Konstrunda

Gittan öppnade sin ateljé

På lördagen gick startskottet för "Äntligen – Konst och konsert", och Septemberutställningen.

Norra Skåne: Nytt angrepp mot får – ”troligen samma varg”

Nyheter

Norra Skåne: Nytt angrepp mot får – ”troligen samma varg”

DNA-analys ska visa ifall det rör sig om samma varg.

Fotboll: Karlsén avgjorde – med matchens sista spark!

Sport

Fotboll: Karlsén avgjorde – med matchens sista spark!

Veteranens mål ”livsviktigt” för IFK Simrishamn

Essä: Tiktok samlar miljoner svenska ungdomar – medan äldre inte fattar

Kultur

Essä: Tiktok samlar miljoner svenska ungdomar – medan äldre inte fattar

Vem som helst kan lägga upp sitt korta videoklipp och bli en viral succé.

Ystadsprofil ska fylla Saluhallen med mat och musik – ”Längtar efter att få komma igång”

Nystart

Ystadsprofil ska fylla Saluhallen med mat och musik – ”Längtar efter att få komma igång”

Kulturbyggnaden renoverad för att bli restaurang.

116 fortkörare fast i omfattande kontroll – ”Det går alldeles för fort”

Nyheter

116 fortkörare fast i omfattande kontroll – ”Det går alldeles för fort”

Enligt polisen får även de små överträdelserna allvarliga konsekvenser i trafiken.