Skurups HB föll på målsnöret
- Vi gör en riktigt bra andra halvlek. Om vi spelat så i första också hade vi kört över dem, menade Skurups åttamålsskytt Andreas Folkstrand.
Skurup var visserligen före med 3-1 men under resten av första halvlek fanns det bara ett lag på plan. H 65 hade järnkoll på händelserna och kunde luta sig mot en storspelande målvakt i Björn Skoglund samt pålitliga skyttar i Daniel Johansson och Darryl McCormack. Dessutom straffade man Skurups tillkortakommanden i anfallsspelet med vassa kontringar.
Från 3-1 dröjde det inte mer än en knapp kvart förrän H 65 hade vänt till 6-11. Och fram till 11-18 i halvtid syntes ingen ljusning. Skurup hade väldigt svårt att få igång något vägvinnande anfallsspel. Blott åtta spelmål i första halvlek säger det mesta. En del av förklaringen var också H 65:s nämnde målvakt Björn Skoglund som motade 15 bollar enbart i första halvlek.
Efter pausvilan var ställningen 14-20 innan Skurup fick bättre flyt i sitt anfallsspel. Tidigare hade man haft väldigt svårt att ta sig igenom H 65:s kompakta mur men i takt med att försprånget började ätas in steg också självförtroendet och både skottviljan och förmågan att göra inspel på linjen och utspel till kanterna ökade.
Fem raka Skurupsmål förvandlade siffrorna till 19-20 och vid 22-22 var hemmalaget ikapp. På sluttampen var det dock H 65 som hade mest att ge. Skurup hade även 23-24 men fick aldrig fler chanser till kvittering.
- Vi hade alldeles för stor respekt för dem i första halvlek och spelade jättedåligt. Sedan gjorde vi en fantastiskt bra andra halvlek. Jag tycker att det var tillfälligheter som avgjorde när det stod 22-22, menade Skurupstränaren Ion Varagalui.
Sammantaget handlade det om en kollektivt stark uppryckning med extra individuellt plus till målvakten Tobias Larsson.
- Vi gjorde 32 mål i förra matchen mot Kungälv så det var verkligen inte försvaret som var problemet den här gången utan anfallet. Att bara göra 23 mål hemma räcker inte mot lag som H 65. Vi får hoppas att vi kan ta Kroppskultur i nästa, avslutade Ion Vargalui.